« 救われない「不運」について | Main | 和魂と洋才と温泉のガイジン »

和魂と洋才とユダヤの商人

もう何年も前の話になるのだが、コーポレートガバナンスという「洋才」を使いこなすために「洋魂」が必要かもしれない、というエントリーを読んで色々と考えたことがある。日本の社会というのは、欧米のそれとは少し違うものであるらしいということはよく知られている。ここが違う、あそこが違う、と言い合うのは、ある種の「お茶漬けナショナリズム」とも相まって、海外旅行をした日本人の楽しみの一つでもある。

しかし、この手の話題は大概非常にあいまいなところでストップする。海外だと接客態度が悪すぎる。目の前に困っている客がいるなら、何とかしてやろうと思うのが自然ではないのか。欧米の企業に比べて日本の企業は非効率すぎる。みんな仲良く残業しなきゃいけないなんてナンセンスだ。この手のお約束トークは挙げればきりが無いが、「では何故日本ではそうなっているのか?」という段になると、大概が精神論で終わってしまう。日本人の気質だから、とか、日本人魂とか。その気質ってなに?と言っても答えは出てこない。せいぜい「教育の成果だろう」という程度のものである。大体、「教育の問題だ」という言葉は、世の中の問題の9割以上に通用するマジックワードであって、これは実際は何も言っていないに等しい。

そこで、今回から何回かのエントリーで、この「日本人の魂」という奴は一体何なのか、そして対となって出てくる洋才とは何が違うのか、少しじっくりと考えてみたい。もしかしたら、日本社会が何故欧米のそれと違って見えるのか、その答えも少し見えてくるかもしれない。

社会を考えるということ

まずそもそもの話から始めたいのだが、「社会」などというものはこの世に存在しない。多くの人間集団と、その間に存在する関係を総称して社会と呼んでいるに過ぎない。

人々の間の関係には色々あるわけだが、みんなが好き勝手に行動していたら共同生活というのは成り立たないわけで、そこは数千年数万年の試行錯誤の果てに出来上がったルールというものがある。相手を故意に傷つけてはいけない、という原始的で一般的なものから、1日に5回聖地へ向かって礼拝すべし、という特殊なものまで、ルールは多種多様だ。

これらのルールは余りにも多くの人が守っているので、個々人の力では変更が聞かない。多くの人が左側通行をしているときに自分ひとりが右側通行を貫こうとしても、行き先は病院か刑務所だ(火葬場という可能性もあるが)。どう考えてもそれは馬鹿馬鹿しいので、我々は左側通行というルールを守るわけである。「社会」という言葉が我々自身をさす言葉であるにもかかわらず、「社会に支配される」といった感じ方をする人が多いのは、社会の裏に我々を操る陰の支配者がいるからではない。我々自身が他人との付き合いを円滑にこなして互いにより良い生活を享受するために従ったほうが良いルールがあり、そのルールを個々人の意思と力では変更できないために、あたかも「支配されている」かのように錯覚してしまうのである。

つまり、社会の根本を考えるには、まず我々はその集団の「人付き合い」がどうなっているかを考えなければならない。そもそも、われわれはなぜ集団生活をするのだろうか?集団生活の中で生まれる関係とはどのようなものなのか?そしてその中で生まれるルールは、どれほど我々の社会の形に影響を及ぼしているのだろうか?今回はまずそもそも論を紹介して、次回以降の日本の話につなげていくことにしたい。筆者としては、読者の皆さんが思っている以上に人付き合いのあり方は社会構造に深く広く影響を与えているのだ、という方向にもっていくつもりである。


人の歴史と協力の歴史

確かどこかで読んだ話だったと思うのだが、人間はその発展の過程で3種類の協力関係を築いてきたのだそうである。まず第一に、血縁関係の中での協力。親は子を裏切らない。そこに理由は必要ない(利己的遺伝子とか、そこまで遡れば話は別だが)。理屈を超えた協力関係であり、それゆえに強固である。人間の歴史の中で最も確実で、また原始的なものだろう。

しかし、これには致命的な欠点がひとつある。それが「協力関係を、家族を越えて広げることは出来ない」ということ。経済が発展するにつれ、個々の労働者には高いスキルが求められるようになる。当然、全ての分野で高いスキルを維持することは困難だから、発展した社会とは分業化が進んだ社会と同義であるといってよい。そして、分業が進むということは、一人では何も出来なくなるということでもある。自分に足りないスキルを持っている人間との間に協力関係を結べなければ、何一つモノを作り出すことは出来ない。更に、分業が進めば進むほど、多くの人との協力関係が必要になる。百人、千人という単位での協力関係が必要になることもあるわけだが、血縁関係だけではとてもこの協力関係は維持出来そうに無い。

そこで出てくるのが第2段階の、組合関係の中での協力。互いの力を必要としているもの同士がギルド(組合)を作り、そのギルドの中で協力関係を育んでいくわけだ。ある種の擬似家族関係といえなくも無いが、決定的な違いは「裏切りを処罰する仕組みがギルドの中に組み込まれており、それがギルド内での裏切りを防いでいる」という点である。彼らは仲間ではあるが、家族ではない。もはや、理屈抜きの協力関係は期待できないのだ。だから、「裏切り者は追放」とか、「自己批判しろ」と吊るし上げるとか、もっと過激なギルドになると「小指置いてってもらおうか」とか、そういう裏切り者を取っちめるムチが必要不可欠になってくる。同時に、「ギルドのためにまじめに働いたらいいこともあるよ」というアメも用意して、構成員をギルドにつなぎとめるわけである。

ただし、このギルド型の協力関係にも限界がある。協力関係を拡大しづらいのだ。ギルドというのは原則として排他的なものだから、ギルドに所属していない商人と仲良く交易していくのは余り得意ではない。かといって、誰彼構わずギルドのメンバーにしてしまったらギルド内部の収拾がつかなくなる。一方で、社会が拡大するにつれて長距離の取引はどんどん増える。ギルドのメンバーが誰もいない海の向こうの国々とはどうやって協力していけばよいのだろう?

ひとつの方法は、ギルドのメンバーが海の向こうまで行ってしまい、ギルドの出先機関を構築すること。この典型例がユダヤ商人と華僑だろう(華僑についてはむしろ血縁がより重視される傾向があるようなので、むしろ第1段階だといったほうが良いかもしれない)。
商業における覇権を握った国は他にもたくさんあるが、ユダヤ人と華僑だけが世界中にこれほど拡散しているのは、彼らがギルド外の人間(非ユダヤ人など)を信用できず、全ての資産を自分で抱えて世界中を旅していたからかもしれない。

もうひとつの方法が、協力関係の第3段階である。それは、相手を信用しないこと。どこが協力関係だよと思われる方もいらっしゃるだろうが、相手を信用しなくても協力は出来る。例えば、100円の価値があるものを運んできたら手間賃を110円あげる、という契約に、相手に対する信頼は必要ない。引き算が出来るくらいの脳がある人間なら、まじめに働いたほうが有利だということを即座に理解するからだ。この段階のメリットは、どんな人間でも使いこなす柔軟さを持っているということ。デメリットは、言うまでも無いが、余りにもコストがかかるということ。原則として、ギルド型のシステムと比べてかなり高額の報酬を支払わないと協力関係を維持できない


マグレブ商人とジェノア商人

この第2段階と第3段階の協力システムを持つ2つの社会が目と鼻の先で競争していたことがある(注1)。11世紀から13世紀くらいまでの地中海である。マグレブ商人とは、北アフリカ(今のチュニジアの辺り)に住んでいたユダヤ商人たちの事を指す。当時の北アフリカはムスリム系の王朝が支配しており(この時期、スペインもムスリムの支配地域だった)、彼らはユダヤ教徒のままムスリム社会に定着した移民集団だった。

ちょうどこの時期は交通システムが発達して地中海を経由した長距離貿易が活発化し、あらゆる資産を自分の手元において各地を旅する「旅商人スタイル」が限界に来た時期にあたる。船というのは沈むものだし、その船に自分の全財産を託すのはリスクが高すぎたのだ。そこでマグレブ商人たちは、地中海の向こう側に移民して行った同胞のマグレブ商人と取引することで、効率的に取引を行おうとした。とはいえ、取引相手は海の向こうである。騙されても、それと気づくのに何ヶ月もかかる。騙されたからといって、簡単に相手を殴りにいけるわけでもない。それを相手に見透かされたらもう騙され放題である。

ここでマグレブ商人が編み出したのが、騙されたことに気がついたら直ぐに同胞のマグレブ商人たちに手紙を書き、彼ら全員が騙した商人との取引を中止するシステムだ。要するに、評判の悪い商人を村八分にすることで、騙されるリスクを減らそうとしたわけだ。この仕組みがあると、マグレブ商人ギルドの中で騙される可能性は低くなる。そうすると、このギルドに参加している限りは騙されずに商売が出来るというメリットがあるわけで、このメリットが大きいほど村八分は手痛いお仕置きになるわけだ。で、このお仕置きが怖いギルドメンバーはますますまじめに働き、その結果ギルドに所属するメリットはますます大きくなり、村八分がますます怖くなる・・・という好循環が続く。この仕組みで、マグレブ商人は地中海貿易で一躍名を馳せることになった。


一方で、地中海の北側、ジェノアでは全く違うシステムが発達した。この都市国家は人の出入りの激しい所で、ギルドのような安定した商人集団が形成されなかった。で、第3段階の「信頼関係の無い協力」に頼ることになるのだが、上で書いたとおり如何せんこの仕組みはコストが高すぎる。そこで発達したのが法規制だ。法律で裏切りを防止してしまえば、別に村八分にしなくとも安心して取引が行える。100円の物を運ぶのに110円の駄賃を払うようなナンセンスなことは必要ない。騙されたら裁判所に訴えれば、裁判所が代わりにお仕置きをしてくれるのだから。

この村八分と法規制はそれぞれの社会でほとんど同じ役割を果たしていたのだが、その性格はだいぶ異なる。ギルド社会は村八分という仕組みを作ることで、法規制に頼らず安心して商売が出来る仕組みを作った。その一方で、ギルドメンバー間でしか取引が出来ず、人材の多様性には難があった。一方で、ジェノア型システムは裁判所の効力が及ぶ限り誰とでも取引が行えたが、その一方で法制度を維持するコストを負担せねばならなかった(そもそも、有用な人材を弁護士など「紛争の仲裁」という非生産的な仕事に従事させるのは、社会的には大いなる無駄なのである)。

どちらがより望ましいかは一概に答えが出ない問題だが、長期的に後者のほうが有利である可能性はある。大方の読者の方々が既に予想しておられるように、マグレブ型の集団主義的なギルドシステムは、日本を含めアジアで多く見られる社会システムだ。日本ではムラ社会型と呼んだほうが通りが良いかもしれない。一方で、法規制に依存する個人主義的な社会は、アメリカを中心とする欧米諸国に多い。そして、過去数百年の歴史を見ると、ジェノア型の社会システムを持った国が覇権を握ってきたことは事実である(もっとも初期に覇権を握ったジェノア型の国家はローマ帝国かもしれない。塩野七生が書いているように、ローマはその勃興当初から多民族国家であり、マグレブ商人のような閉鎖的なギルドを作るのには適していなかった。そのローマに法治主義が根付いたのは偶然とはいえないだろう)。

だが、ここでは「日本も旧態依然としたムラ社会型の仕組みを捨て、透明性の高い法治社会へと生まれ変わるべきだ!」「そのためにも弁護士を増やせ!」とか、そういう安易な議論に進むのは面白く無さ過ぎる。そこで、次回以降ゆっくりと、日本の社会にどんな脆弱性があり、その一方でどんな強みがあるのか、そして例えば移民の増加によってそれがどう変わっていくことになるのか、その辺りを考えていくことにしたい。まず、日本社会や文化を支えるシステムがどれだけ脆弱な仕組みで成り立っているのか、その辺りを次回。


本日のまとめ

我々が「日本的」と思っているものの多く(働き方や文化に至るまで)は、欧米とは異なる人間関係の作り方にその基盤がある(と思われる)。

人間には3段階の協力関係がある。まず理屈度外視の血縁関係によるもの。第2に組合を作り、その中で協力関係を維持するもの。第3に騙されることを前提に協力関係を結ぶもの。

通常、第2段階の組合(ギルド)は「裏切ったら村八分」という掟で協力関係を維持し、第3段階の信頼なき協力関係は法規制によって維持されることが多い。

第2段階のギルドシステム(ムラ社会)は途上国(特にアジア)に多く、第3段階の法治社会は欧米に多い。


次回予告:和魂と洋才と温泉のガイジン


注1:以下、マグレブ商人とジェノア商人の一連の話はスタンフォード大のグライフ教授の著作を参照している。というか、この和魂洋才シリーズ全体のネタ元である。ただし、日本の話に当てはめる段階で適当に話を変更したりしているので、ここのエントリーがグライフ教授の著作の要約になってはいない点に注意(グライフ教授は筆者の知る限り日本には全く言及していない)。グライフ教授の著作に興味がある方は A. Greif 'Institutions and the Path to the Modern Economy', Cambridge University Press辺りを直接参照されたい。

|

« 救われない「不運」について | Main | 和魂と洋才と温泉のガイジン »

Comments

>人間には3段階の協力関係がある。まず理屈度外視の血縁関係によるもの。第2に組合を作り、その中で協力関係を維持するもの。第3に騙されることを前提に協力関係を結ぶもの。

私にも、馬車馬さんがどの本を読まれたかまでは分かりませんが、大モトネタは、ドイツの社会学者テンニースの『ゲゼルシャフトとゲマインシャフト』(機能体と共同体)じゃないでしょうか。

Posted by: 通りすがり | November 23, 2007 at 08:15 PM

馬車馬さま

日本はアジア型じゃないと思うんですよ。東京というのは既に江戸時代に世界最大の都市でしたし、北海道から沖縄まで流通システムを作っていました。また法治機構も既に相当行き渡っていたようですし、文学、絵画、演劇などの娯楽も当時の世界基準を考えれば最高峰だったんでは?当時の江戸とソウルの写真を見ると同じ文化圏だとか文明だとか言うのは寝言の類じゃないでyそうか。

Posted by: SLEEP | November 23, 2007 at 11:52 PM

とても興味深いテーマで次回以降の展開が楽しみです。
法治のレベルというのは国によって大きな差がありそうですね。EU拡大でもそのへんが色々問題になっていました。
ボスニアでは大学入るのに賄賂が必要だそうです。

ところで現在ついにドルがやばくなってきてますね。
ECBの総裁を初め欧州の要人が中国に行って、人民元を自由化するように要請するそうですが、本当に人民銀行がドル買わなくなったらドルはもっと下落するじゃないかという話もあって何がなんだかよくわかりません。

Posted by: のびい | November 24, 2007 at 07:30 AM

EUはギルドっぽいと思いました。主な貿易相手国が域内の国であること、文化・宗教的にも近い位置にいること、強力な統合政府のような第3者が存在しないこと(国家の寄り集まり)。個人的に、ギルドタイプのシステムには強力なリーダー(あるいは外部の脅威)が必要だと思っているので、EUの様々なグダグダ感というのはこのシステムの特徴でもあるかなと思います。

対してアメリカは法規制システムの信奉者で(その成熟過程からも)、近年言われているグローバル化の先頭にアメリカがいることもこのシステムの柔軟性に一因があるのかなと思いました。

あと、日本の中でも都市と田舎ではかなり違いがある、というか性質的に違いが出ざるを得ないと思うのですが(都市はジェノア的、田舎はマグレブ的)、その辺どうなんでしょうか。

Posted by: 雪白 | November 24, 2007 at 06:52 PM

通りすがりさん、コメントありがとうございます。ゲゼルシャフトという言葉を聞いたのは大学生以来です。その当時は「うわードイツ語だー」としか思わず、試験終了と共に忘却しましたが、こうしてみると面白いことを行っていたんですね。

おっしゃるとおり、遡っていくと元ネタはそこに行き着くような気がします。経済学でもワンポイントで古典を引用するのは結構「おしゃれ」なのだそうですし。

Posted by: 馬車馬 | November 25, 2007 at 11:38 AM

のびいさん、コメントありがとうございます。ご期待に沿えるように頑張ります。

結局、法治のレベルは社会システムだけでなく、時々の政治体制という外部要素に強い影響を受けてしまうという問題があるのだと思います。その点、自治的な要素の強いギルド社会は有利ではありますね。(不利な点も沢山あるのですが)

為替については、やっと「チキンレース」で書いた話が俎上にに上ってきた感じです。中国が米債を買っているのは、そもそも人民元安に固定することで貿易黒字を増やしてきたからですから、人民元を切り上げれば理論上は黒字も減って米債の購入自体も減るはずです。アメリカから見れば米債(またはその他資産)を売る必要もなくなるので、このような健全な流れで中国の米債購入が減る場合、中期的にはドルはある程度(安値で)安定しうるとは思います。

まぁ、今までがドル高すぎたということもありますし、もう少し売られてもいいんじゃないかとは思います。むしろ、円=人民元レートは自由化でどうなるんでしょうね。ドル安人民元高と同時に円安人民元高も進めば今後も中国を生産工場として使えるわけですが、これで為替が1割2割も動いてしまうとさすがにペイしなくなるのではないでしょうか。最近給料も上がってるみたいですし。

Posted by: 馬車馬 | November 25, 2007 at 11:51 AM

SLEEPさん、コメントありがとうございます。

アジア型というのは結構定義しづらいのかもしれませんね。例えば、共産党政権以降の中国は明らかに洋才型社会になっているように見えますし。

また、後で書くつもりですが、社会システムの良し悪しというのは単純に比較できるものではないと思います。それぞれメリットデメリットがあるということではないでしょうか。また、社会構造が同種だからといってもその発展段階には当然差がありますし、文化水準にも大きな差が出てくるということは当然ありうるのだと思います。それぞれの社会の発展段階の話は最終回にする予定です。

Posted by: 馬車馬 | November 25, 2007 at 12:01 PM

雪白さん、コメントありがとうございます。

おっしゃるとおり、EUというのはある意味第二のハンザ同盟なのかもしれませんね。大陸ヨーロッパは余り行ったことがないので実感はないのですが。

ただ、ヨーロッパの個々の国のレベルではやはりジェノア的な側面もあるように思います。その辺りは、5回目くらいの移民の話で触れる予定です。

日本でも大都市と地方都市でぜんぜん違う、というのはおっしゃるとおりで、大都市ではギルド型の社会を維持するのはどんどん難しくなっていると思います。その辺りは第3回で書くつもりです。なんだか思わせぶりで恐縮ですが、ここで書くとえらく長くなってしまいそうなのでお許しください(笑)。極力早めに書くつもりです。

Posted by: 馬車馬 | November 25, 2007 at 12:06 PM

馬車馬さん、レスありがとうございます。

せっかくですので、馬車馬さんが「日本も旧態依然としたムラ社会型の仕組みを捨て、透明性の高い法治社会へと生まれ変わるべきだ!」と単純に仰る方ではないと見込んで、ちょっと聞いてみたいことがあります。

前のエントリと被るかもしれませんが、もし、世の中に帰属する社会集団もなく、日本人の場合、血縁だけではなく生まれた土地などによる地縁というのも強かったと思いますが、その地縁によるゲマインシャフトとも縁遠く、さらに理屈を超えた血の協力関係である親が年老いて働けなくなれば生活の保障も無い、そんな人間が増えるような状況があったとしたらどう思われます?

マグレブ商人もジェノア商人もないような状態になりそうですが・・・

Posted by: 通りすがり | November 25, 2007 at 10:03 PM

同じアジアと言っても中国や韓国と日本は少し違うような。
中国や韓国は血縁による絆をより重視しますよね。跡継ぎは長男でないといけない、というような。なので男の子を産むことが当主の妻には大変重いプレッシャーになったり、産み分けみたいな話もいろいろ出てきたりします。無論この背後にあるのは儒教です。
日本は儒教の教えにあまり忠実でない、あるいは都合の良いところだけ取ってきたりすることがありますよね。上の例とのアナロジーで言えば娘婿です。
こうした議論はかなり前に佐藤誠三郎や公文俊平がしていた記憶があります。

Posted by: アングラ | November 27, 2007 at 12:05 AM

馬車馬さまコメントありがとうございます。

日本(ヨーロッパ)とその他のアジアとの違いに関して重要なことを指摘するのを忘れてました。貴族や地方領主の有無です。
日本の場合ですと先祖代々公家ですとか武家、地方の名家というものがありますよね、ところがその他の国々にはこういうものがありません。土地も人間も国王のもので、高官、宮女から農民にいたるまで全員が奴隷のようなものです。もちろんお金持ちや豪商はいるでしょうが、せいぜい百年もてばいいほうであって羽振りが良すぎればすぐ私財没収か強盗でしょう。そのため華僑のようなシステムができたのでしょう、要はリスク管理ですね。

そのような国家ではいざ鎌倉!とはなりませんよね。元寇の際、坂東武者ははるばる北九州まで行って戦ったんですが、経済発展による動員能力の多寡もさることながらこういったインセンティブを生むシステムの差があったんでしょう。

また共産中国についてですが、大躍進や文革であれだけ人が死ねばメチャクチャでしょう。そしてマトモな情報は入ってきまませんがソ連や東欧でさえあの体たらくですから、実情が相当ひどいのでは?日本のマスコミは朝日、NHK筆頭に完全におかしく外国人の入れない地域はソマリアみたいなもんじゃないでしょうか。

Posted by: SLEEP | November 30, 2007 at 02:41 PM

そういえば「チキンレース」が私が馬車馬さんのブログを知ったきっかけだったのでした。

生産拠点としては、もう2005年頃に中国への投資はピークを迎えていて、今はもっと賃金の安いインドとかベトナムへ向かっているようですね。高級品に関しては日本に戻すというような動きもあったようです。

中国の貿易黒字はもう許容できない段階にきてますから、これからはプラザ合意の時のように、中国にもっとモノを買ってもらって世界経済が成長しましょうということになりますね。

しかしいつ頃人民元が切り上がるのかはトリシェにも約束しなかった(というように報道されてます)。いずれにしても完全に自由化はすることはないでしょうね。ユーロ高でEADSがやばいという話はエアバスを買うことによって封じましたし。

口で強いドルを支持するといいながら実はドルを売って他の通貨を買ってるようですが。

Posted by: のびい | December 01, 2007 at 08:41 AM

>日本のマスコミは朝日、NHK筆頭に完全におかしく外国人の入れない地域はソマリアみたいなもんじゃないでしょうか。

朝日新聞に疑いを持たれるのでしたら、こういうのを読まれたらどうでしょうか?

http://www.ft.com/world/asiapacific

Posted by: のびい | December 01, 2007 at 08:47 AM

>のびいさま

リンク先のchinaをクリックすると天安門が光り輝いて笑わせます。失礼な物言いかもしれませんが、政治的に中立なんでしょうかね?だいたい移動や言論の自由のない国家の実情を知るのは相当に困難であって、社会党のおばさんや朝日新聞というのは北朝鮮にすら騙された連中です。ユダヤ人虐殺もポル・ポトの惨劇も外国人が占領して全容が明らかになりました。中国が例外という保証はあるんでしょうか?

「ある男が初めて君を欺いたときには、彼を辱めるがいい。しかし、その男がもう一度君を欺いたとしたら、君自身を恥じるがいい。」

ですから自分は社会主義政権下の経済発展とか寝言の類だと判断しております。連中のいうことを信用するのは彼らが移動の自由や言論の自由を認めてからでも遅くないと思いますね。

Posted by: SLEEP | December 01, 2007 at 01:14 PM

通りすがりさん、コメントありがとうございます。リプライが遅れてごめんなさい。とりあえずエントリーを挙げてしまおうと思いまして。

もし血縁地縁その他の関係が一切存在しなかったら、とのことですが、日本にもそのような社会は存在します。2chという奴ですね。「嘘を嘘と見抜けるようになれ」「転んでも泣かない」というのはきわめてジェノア的な、相手を信用しないことを前提にした社会秩序です。逆に言うと、どれほど縁が無い社会であっても、そこに秩序は生まれうるのだと思います。それが効率的かどうかは別の問題ですが。

また、子が親の面倒を見る保証が無い場合の最適行動は遺産を用意しておくことです。「面倒を見ないなら遺産はやらん」と言ってしまえばよいわけですね。ですから、縁があろうとなかろうと、そこに様々な協力関係や信頼関係を作り上げることは可能であろうと思います。

Posted by: 馬車馬 | December 02, 2007 at 05:31 AM

アングラさん、コメントありがとうございます。

アジアというのはかなり適当なくくりで、おっしゃるとおり中国などは私はジェノア型の社会と第1段階の血縁の組み合わせであると考えたほうがよいと思います。(または、昔は血縁で今はジェノア型)

その意味では、儒教というのは血縁型の社会に生まれるべくして生まれた倫理体系だったといえるのかもしれませんね。そして、第3回で少し言及していることですが、血縁が重視されない日本で儒教が変節したのも、また当然のことと考えるべきなのかもしれません。儒教だろうがなんだろうが、それぞれの社会システムに最適な倫理が構築されるのであり、そのラベルが儒教であろうとイスラム教であろうと、社会から見ればそのラベリングにたいした意味は無い、という極論もありえるかもしれません。

Posted by: 馬車馬 | December 02, 2007 at 05:37 AM

SLEEPさん、コメントありがとうございます。

社会における上下関係の発生というのは面白いトピックで、私も第5回あたりでその話をするつもりです。というわけで、この件のリプライはそのときまでお待ちください。今書くとネタばれ(笑)になってしまいますので。

また、ギルドというのは権力者による私財没収に対抗する手段として生まれた側面もあるようですね。これは最終回に少しだけ触れる予定です(覚えていられればいいんですが)。

Posted by: 馬車馬 | December 02, 2007 at 05:41 AM

のびいさん、コメントありがとうございます。

そういえばチキンレースの話も2年ほど前になりますか。長いことお付き合いいただいてどうもありがとうございます。

まぁ、人民元安をキープして国内消費の爆発を押さえ、貯蓄を増やすことで設備投資、というのが中国の基本戦略でしょうから、まだまだ当面はドル高政策を放棄しようとはしないでしょう。アメリカの民主党がどういう対応を取るのか興味があるところです。

それにしても、中国がドルを売っているといううわさはよく聞きますが、本当なんでしょうかね。それでは固定相場を維持できないような気がするのですが。特にドルの下げ相場では。

Posted by: 馬車馬 | December 02, 2007 at 05:47 AM

SLEEPさん、のびいさんへのコメントに割り込むようですが一言。

FTが完璧なマスメディアであるかどうかはともかく(実際、頭を傾げたくなる記事が無いわけではありません)、日本のどんなマスメディアよりも情報の質量共に遥かに上を行く新聞であることは間違いないと思います。

それから最後の段落ですが、私は特に言論や移動の自由が経済成長の必要条件だとは思っていません。そもそも、世界全体をひとつの経済と捉えたときに移動の自由は今でも低いですが、それでも世界経済はずっと成長してきたわけですよね。また、言論の自由も、それが必ずしも保障されなかった時期は歴史的に見て長かったわけで、それにもかかわらず世界が過去2000年間程度の差はあれ成長してきたのには、それなりの理由があるのだと思います。

Posted by: 馬車馬 | December 02, 2007 at 05:51 AM

SLEEPさま

>連中のいうことを信用するのは彼らが移動の自由や言論の自由を認めてからでも遅くないと思いますね。

確かに中国には色々問題もあるだろうと思います。
(私は特に詳しいわけではないのですが)。

しかし移動の自由、言論の自由、といったことに関してはやはり社会状況によりけりなのではないかなと思います。

法輪功の信者が色々なアピールをしているのを見るとひどい国と思いますが、歴史を紐解けば(義和団の乱)なぜそこまで厳しく取り締まるのかもわかるような気がします。

それから、ひとつ言えることは彼らは既にもう共産主義ではないということです。共産党の独裁であるかどうかは根本的な問題ではないと思います。要するに米国の政治を動かしている人たちにとって金もうけの種になるかどうかが敵味方の基準だろうと思います。

ついでに言えば、そういうことからすると旧来の日本式資本主義(株式の持ちあい、会社は社員のもの)は目の敵でしかないわけです。かつてはソ連に対する不沈空母だったから日本の存在価値があったわけで、クリントンになってからジャパン・パッシングとなったのは、個人的感情と言われることが多いのですが実は全然そうじゃないんじゃないでしょうか。

多くの国が中国とうまくつきあった方がいいと考えていることは事実であるように思います。それは中国が好きかどうかとはまた別の問題だろうとおもいます。

Posted by: のびい | December 02, 2007 at 07:05 AM

馬車馬さん・・・、2chじゃ経済交換につながらないじゃないですか(笑)

縁があろうとなかろうと、そこに様々な協力関係や信頼関係を作り上げることは可能だというのには同意しますね。
エントリの中で、古代ローマ帝国が出てきてますが、そのローマでは政治混乱や異民族の侵入により辺境部に住めなくなった人々が都市部に流入、その結果、都市部に縁もゆかりもないバラバラの人間たちが増加してしまいましたが、そこでもキリスト教会という共同体が出来ました。
まぁ、結局はそのキリスト教にローマは乗っ取られたあげくに滅びるわけですが。

Posted by: 通りすがり | December 02, 2007 at 12:19 PM

馬車馬さま、のびいさま

18~19世紀の劇的な経済発展(つまり産業革命)には啓蒙主義による自由、平等が不可欠だったのではないでしょうか。御存知の通り、初め産業革命は英国で発生し、フランスから東へと伸びて、そして北米、19世紀末には日本に至るわけですがどういうわけかスペインやロシア、セルビアではこれっぽっちも発生する気配がなかったのです。オーストリア支配下のセルビア人地区ではあった発展がセルビア本土ではまったくなかった、この違いはどこにあるのかということです。
また良い証左の一つとして分断国家があります。かつて東ドイツと西ドイツ、ハンガリーとオーストリアは同じ国家でした。そしてソ連が崩壊した後明らかになったのは歴然とした格差です。古ぼけた生産設備、やる気のない労働者、河を黒く染める排水・・・社会主義というのはすべからくこうなるんですね。移動の自由がなければやりたい仕事を探すこともできないでしょう。言論の自由がなければ公害を告発することもできません。生産設備を定期的に更新するには資本の自由が必要です。そういったものを無視して党官僚がエイっとやった結果の大失敗なのです。

Posted by: SLEEP | December 03, 2007 at 09:08 PM

通りすがりさん、コメントありがとうございます。

情報交換は立派な経済活動ですよ。むしろ難しいのはああいう場での効率的な情報交換とは何かを定義することだと思います。そのあたりはこのシリーズの中で機会があれば触れる予定です。

キリスト教というのは解釈が難しい存在で、教会を中心とする一種のギルドと言えますが、同時に法制度を支える様々な(原始的)契約関係をバックアップする役割を果たしてもいます。神をある種の第三者として捉える視点はその意味で便利なものの考え方なのでしょうね。

Posted by: 馬車馬 | December 08, 2007 at 10:05 PM

SLEEPさん、コメントありがとうございます。洋才型の社会とギルド型の社会のどちらが経済発展に適しているか、という話題は私もシリーズの最終回で書く予定です。

ただ、このような枠の広い議論は、「なぜそうなるのか」という筋道をちゃんと説明しないと、ある種の占いになってしまうような気がします。自由と平等はどのようにして経済発展に寄与し、それがないとどのように経済発展が阻害されるのか。そもそも、そこに因果関係が成立しているのか。もしかしたら全く別の要素が経済発展を促し、自由というのはその副産物である可能性もあるわけです。相関と因果関係は違います。その辺りを注意しないと、自由平等が経済発展の必要条件であるか否かを議論するのは難しいように思います。

私もまだ最終回のネタは固まりきっていないので、もう少し考えてみる予定です(私は特に社会主義に注目するつもりは無く、あくまでもギルド型か洋才型かの枠組みで考える予定ですが)。

Posted by: 馬車馬 | December 08, 2007 at 10:41 PM

SLEEPさん

おっしゃりたいことはわかりますが、現在は冷戦下とは全く状況が違います。冷戦下では東西の経済は基本的に分断されていました(もちろん一部貿易は行われていましたが)。

当時は西側の技術や資本が東側に入ることはありませんでした。

西側に比べて東側の技術は大きく遅れていました。ベルリンの壁が崩壊した時に東ドイツのトラバントと西ドイツのVWの間にはあまりにも大きな差がありました。

しかし、これはもともと西側に比べて大きいとは言えなかった経済力の主要な部分が軍事部門にあてられていたという事情もあります。第2次大戦後のある時期にはソ連の経済成長率は米国を上回っており、宇宙開発などにおいては米国を先んじた時期もあります。

また、韓国、台湾、香港などをみても経済成長の方が民主化に先んじているように思います。

実は日本の近代化もそうで、当初は欧州から技術を導入し、官営で八幡製鉄所、富岡製糸場などを作りました。そして後に民間に払い下げる、という方法をとりました。そして民主化に関しても議会の開設、普通選挙の実施に至るまでには大分時間がかかっています。

中国の場合は国内に大きな発展段階の格差を抱えていることと、国が巨大過ぎることから民主化や言論の自由の導入はそう簡単ではないかもしれません。

しかし、上記の様々な国の例からも言えるように、現在の中国のように外部からの技術の導入によって発展できる段階であればそれらが政治的な自由がないことが経済発展の妨げにはならないと思います。

が、画期的なイノベーションや発見がおこるためには自由度の高い社会の方がむいているということは言えるのだろうと思います。そのへんがモノ作りの洗練度では日本に追い抜かれた後でも、米国が依然としてトップランナーとして新しいものを生み出し続けている大きな理由の一つだろうと思います。

Posted by: のびい | December 09, 2007 at 06:17 AM

のびいさま

1930年代というのはドイツ最良の時代でした。ベンツやアウディ、マイバッハは世界最高の車メーカーで、記録映画でヒトラーがオープンカーから手を振りますが、確かに華やかです。またこの時期のクラシックカーにはなんとも言えない魅力があります。クライスラーのPTクルーザーはその頃のデザインをモチーフにしてますね。
さてではなぜ同じドイツ人の設計したゴルフとトラバントの違いが生まれたのか、戦争で工場が破壊されても人さえ残れば技術レベルというのは残ります。つまり戦後のスタート地点では東西ドイツの差はさほどではなかったわけです。既にビートルという良いお手本はあるわけですし。
ゴルフという車も当初は紆余曲折あって開発されました、そしてその優れたレイアウトは30年近く小型車のデファクトスタンダードです。世界中で真似され生まれてくるライバルたちに常に勝たねばなりません。そういった厳しい競争が資本主義にはあります。一方社会主義にはそれがありません、競争しようにも既にマーケットは閉じています。雇用者は原則首になりませんし、頑張っても給料は上がりませんからやる気も出ません。
先進国のモーターショーでは中国人がメジャーで外寸を測ってるんだそうです。それ自体は日本人もやってたそうですが、YOUTUBEでの中国車の衝突試験を見ると寒気がします。だからと言って中国車メーカーの上層部は責任を問われたりしません、なぜならあの国の会社というのは国家のものであり、日本で言えばお役所や外郭団体です。上層部というのは市長や銀行の頭取、地方の書記長クラスが順々に回ってくるだけで、その無責任商品を外国や自国民に売って金儲けするだけです。たまに漏れて伝わってくる農薬や公害はそういうわけです。恐ろしい話でしょ。

Posted by: SLEEP | December 09, 2007 at 05:11 PM

再びコメントします。

前回はちょっとあまり考えつくさないままでコメントしてしまいました。特にアメリカ云々のところは言いたい事がうまく言えてません。「ジェノア型の法治社会が世界に広がることは、誰とでも取引可能なシステムが広まることでもあり、誰とでも取引可能であるということは、つまり彼らの取引相手も世界中に広がっていくということ。だからアメリカは法治主義が広まることを歓迎するし、またその他の国々も法治主義に移行したがる。」みたいな事を言いたかったのです。だから彼らにとって重要なのはルールの共有であって、EUのような「ヨーロッパクラブ」は必要としないんだー、みたいな。

それと、社会システムの話をしているのにEU国家間の話をするのはちょっとわき道でした。上のアメリカのこともそうなんですが。ギルドと聞いてぱっと浮かんだのがEUだったもので(個人的にホットトピックスでしたし、と言っても一般人のちょっとした趣味レベルなんですが。)。

Posted by: 雪白 | February 05, 2008 at 06:40 PM

雪白さん、コメントありがとうございます。リプライが盛大に遅れてごめんなさい。最近家に帰ってきた段階で「難しいこと考えるのは一切嫌」というほど疲れきっておりまして、ついついブログを開くのをサボっておりました。

アメリカについての指摘には全面的に賛成します。最後のほうで改めて触れる予定ですが、アメリカ人やイギリス人の「統一ルールの共有に対する思い入れ」は、我々日本人が想像する以上に強いものであるように思います。

EUのギルド的側面というのも少し分かるような気がします。もともと、大陸ヨーロッパは歴史的にギルド社会的な性格を強く持っていたわけですし。これも最終回で改めて触れる予定です。

Posted by: 馬車馬 | March 25, 2008 at 08:51 AM

「社会」という言葉が我々自身をさす言葉であるにもかかわらず、「社会に支配される」といった感じ方をする人が多いのは、社会の裏に我々を操る陰の支配者がいるからではない。
-----
いえ、これは正しくないでしょう。
実際にはネットワークの力学により支配されています。


騙されたことに気がついたら直ぐに同胞のマグレブ商人たちに手紙を書き、彼ら全員が騙した商人との取引を中止するシステム
-----
というわけで、このようなことも可能になるのです。
もちろんこのシステムは悪用も可能です。
あとネットワークの形にも注目してみてください。
対等な関係のネットワークはとても少ないんですよ。

Posted by: にょろ~ん♂ | December 29, 2012 at 05:21 PM

The Boyleg demand comes predominantly from those wishing to disguise a larger bottom. This makes it quite beneficial for vitiligo patients as they can pick the right concentration that matches the color they need to successfully camouflage the white patches. It is preferable to use a moisturizer that is meant for a sunless tanned skin.

Posted by: tan | August 21, 2014 at 01:35 AM

People to facilitate their services, flexibility and immediate availability that offer these services because of the use every day. In addition, the choice of mover is associated with some advantages. You should ask relatives, colleagues, friends, neighbors or anyone in your surroundings.

Posted by: moving companies in san Antonio reviews | August 31, 2014 at 08:02 PM

This open space provides a well-lit gathering spot for entertaining. If you have a home built in the 60's or 70's chances are you have no window trim around your window. Choosing a style of knob that coordinates with the overall style of the room is ideal.

Posted by: 100 Ft plumbers snake | September 03, 2014 at 09:02 PM

Shifters feel relaxed after hiring the important relocation services of packing and moving companies. A series of trays are inserted in the front and rear racks, and are used to store the product. A wallpaper border is an easy way to add style, design and color to any room. There are numerous misconceptions about movers Cambridge MA. Takes considerably lower cost than purchasing individual component. In the growing electricity and gas comparison trend, we can't deny the role of government's deregulation policy and the emergence of online energy comparison companies. It's important to be able to understand and appreciate an agent's advice when you're selling a property. Such systems are also designed with impact beds which absorb the force off the loads thus making them function better. Replacing a pane of glass successfully requires overall taking simple precautions, and paying attention to detail and details. It can easily be disassembled, cleaned and reassembled with reasonable care in the field which makes it the unique product.

Posted by: west palm beach moving | September 19, 2014 at 08:35 AM

It is suitable for use even on those tender parts of the body. However, it comes with a relatively steep price tag of $500 or more. Speaking of ball game, do you know that you can advertise using your bald head.

Posted by: laser hair growth cost | September 21, 2014 at 02:54 AM

BCL's CPA in Bangalore Enable Effective Running of A Business opportunity Lender. You save a lot on inventory, testing, copywriting, and to be really honest, you will learn a lot about marketing during the course of becoming a CPA super affiliate. A CPA must complete a certain amount of CPE (Continuing Professional Education) units each year.

Posted by: boca raton florida cpa | September 23, 2014 at 06:37 AM

To know more about the types of cosmetic surgery procedures and how it changed people's lives, check out Dr. However, managing the nose will involve control the amount of cartilage and having it trimmed to the appropriate size. Patients have rhinoplasty performed for many reasons.

Posted by: facial plastic surgeon nyc | September 23, 2014 at 12:46 PM

It cοսld be ѕaid that she represented the triumph of the aѵant-garde, anticipating her future at the very heart of the cultuгal mainstreаm. I was shaking so much thе landlord thought I waѕ fresh from an interгogаtion session. Fill in tɦe oval and you've got a quarter note, which receives one beat.

Posted by: riquna williams 51 points | September 23, 2014 at 11:20 PM

'Μy whole profеsѕion is about sound making and I am simply tοo adѵanced in years to make such a hսge change to my whole understanding and perceptіon of sound. His pгеcise, forсeful fills propel the band forward wіth undeniablе power. Our guide on site is a short, elԀerly Turkish gentleman fluent in English, a retired history teacher.

Posted by: ricky ricon el mayor lyrics | September 28, 2014 at 05:21 AM

The note provided that all principal and accrued interest was due in a single balloon payment at the end of the note term, and neither principal nor interest could be prepaid. But there is an exception if the caregiver is your parent. For a common judgment creditor lien to outrank an IRS lien the lien needs to get recorded before the IRS's lien is recorded, and be a "Choate" lien; which means it is a final lien circumstance, and that lien specifically lists what's attached.

Posted by: Boca Raton CPA jobs in canada | September 30, 2014 at 07:52 PM

With that said, there is still a good chance that an offer will be accepted if you truly cannot afford to pay your back taxes. As many times as that old mechanical clock passed through owners, each seller was supposed to pay taxes on it. Many taxpayers choose to contact TAS because they are dealing with a tax debt.

Posted by: boca raton cpa firms | October 01, 2014 at 07:57 AM

People have died on the operating room table even with the best of care. The face lift surgical procedure engages in tightening of the facial and neck muscles. Due to this scaring many people avoided plastic surgery unless it was necessary as in war injury cases.

Posted by: nose job expert | October 05, 2014 at 03:29 PM

HCG weight loss facility is an ideal method of losing weight. When the time comes to purchase HCG the very first time, making the effort to look, to check, and also to research prices and shipping costs is needed. These alternatives will still give out the same one to two pounds of weight loss per day.

Posted by: weight Loss recipes hcg cookbook | October 06, 2014 at 06:17 PM

Frequently, customers end up buying more as they peruse your website, because they want to take advantage of the discount while it is still valid. Through a process of analyzing the inbound links into your site, you can see if they look legitimate or not, and if they are not then you can tell Google not to count them. To really master social media marketing, it's important to have both books, instead of just one.

Posted by: social media marketing for restaurants | October 07, 2014 at 07:30 PM

But if you're feeling you can solve your difficulties okay without the need of Tax Debt Assistance, you can do some online detective work and work on your own to remove Tax Debt issues. The second big mistake is nearly as important as the first, and that's fearing, rather than respecting the IRS. (e) The availability of adequate technical, financial and other resources to complete the development and to use or sell the asset.

Posted by: john p miller CPA Boca Raton fl | October 08, 2014 at 10:28 PM

It's essential to have a clean skin before applying a tanner. You can buy swimsuits in floral and island prints to add more fun to your look at the beach. Acting as a tan accelerator these lotions are great for achieving the perfect tan.

Posted by: tan | October 10, 2014 at 01:27 PM

For those of you who want to consume well while you diet regime, they also supply you with a HCH excess weight loss cookbook. This test is sensitive enough to know the result even four day prior to period. The area of the brain called the hypothalamus uses this hormone to manage fat stores for energy in order to nourish the child, if the mum eat too few nutrients.

Posted by: weight loss In hcg Phase 3 | October 15, 2014 at 12:14 AM

The Elizabeth and James fashion line is sold at Neiman Marcus and Bloomingdales. The latest celebrity fashion brings dogs which are a high fashion commodity being traded in of recent. But today, released on the newly installed in the Miu Miu, first took the stage of the model, compared with Natasha Poly, is simply a ugly duckling.

Posted by: christmas boutique dresses for girls | October 16, 2014 at 11:12 AM

Good day very cool site!! Man .. Beauyiful .. Amazing .. I will bookmark your webb site and take the feeds also? I am satisfied to find numerous useful information right here in thhe post, we want develop extra techniques on this regard, thaks for sharing. . . . . .

Posted by: experienced | October 18, 2014 at 08:35 PM

He will sometimes guide you with extracting a unwanted food item like fatty, oily in addition to carbohydrates. Let these mistakes be your motivation for enhancing your body further. Having a demanding work schedule, you need to look for ways in losing weight without having to sacrifice your job.

Posted by: homeopathic diet | October 20, 2014 at 10:01 PM

As for David, he ԝore his bizarre outdatеԀ costumes in arrogant defiance of the continuing ubiquity of shouldеr-length hair and flared ɗenim jeans. Ray Hendricks Revival օpens; Marcus Santߋs as emcee; T. Hyde Park is hosting a Winter Wonderland with an icе rink, obsеrvatiоn whеel and Christmaѕ Market.

Posted by: alexandria doumbek replacement head | October 20, 2014 at 11:54 PM

The best thing to do is start the move early, the sooner you get started the more time you will have to address any shortfalls. When the driver accelerates, the high-pressure gas pushes the hydraulic fluid back through the pump motor, and the resulting energy drives the wheels. The sea creature was described as an anaconda or a python, serpentine, snakelike and dark in color with the length of 30 feet and the thickness as a telephone pole. When you turn to B shutter, flash can be far away from camera and has the lighting function before pressing down the shutter. If you cannot reach the corners and crevices between the louvers use vacuum cleaner for this. They are responsible and they would not need any kind of help or guidance from you. In case of breakdown call emergency roadside assistance. A tenant screening company usually gives report of the tenant checks done on the basis of several database resources. Act smart to choose the best Piano moving company in your locale before you actually spoil or cause damage to your timeless piece of musical treasure. Anticipate all of theproblems that could happen during the move, and develop a Plan B.

Posted by: west palm beach movers | October 22, 2014 at 12:46 PM

Round trip rentals besides making you waste more money on the renting of the truck itself, will make you lose time unnecessarily and spend more money in fuel when you see yourself forced to return the truck to the original location, and then even have to spend money again purchasing a plain or bus ticket. Buying a house can be a tedious task as it involves a lot of research work to decide where to buy a house, from whom to buy and so on. If you are making some kind of renovation or shifting, hiring for a short period of time will be a better choice for you as you have to pay considerably less amount for the service. This could prevent your car from any kind of damage at the time of hail or wind. Whether you choose affordable acrylic awards or high-end engraved plaques and whether or not a ceremony is involved, you can be sure you enjoy these benefits by showing your hard-working employees the attention they deserve. You can start to pack items that you will not need until you move to your new home, these could be items from your garage or loft. Sometimes, the family has siblings who have to move in and out of the house often. They pack the goods safely and handover to the other departments. Services of reputed packers and movers Ghaziabad are safe and affordable, but several times unfortunately people damages of belongings of losses also possible. This is because they have a unique charm and appeal of their own.

Posted by: west palm beach moving companies | October 22, 2014 at 05:10 PM

Tooth colored white fillings ɑrе done in оne visit, in ɑ procedure muсh like that for metal amalgam fillings, еxcept that a high intensity curing light is useԁ to bond the composite material tо the tooth. Depending ߋn thе severity of your condition, уou mаy have to gо in for sevеral sessions - іt is important to ask your doctor about this before scheduling so thɑt ʏоu cоme intօ the treatment with realistic expectations оf the results. Like Bluetooth it uses а radio signal, bսt it is mоre powerful аnd is FM rather than digital, ѕo іt ѡorks јust lіke yoսr radio, ƅut on a diffeгent frequency.

Posted by: plastic surgery financing for a poor credit | October 23, 2014 at 03:58 AM

My brother recommended I might like this website. He was entirely right. This post trily made my day. You cann't imagine just how much time I had spent ffor this information! Thanks!

Posted by: just click the up coming page | November 09, 2014 at 04:02 PM

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this article plus the rest of the site is also very good.

Posted by: best dating sites | January 16, 2015 at 03:16 PM

Although there is no shortage of themes to choose from on the main site, there are a lot of people choosing them. Dish out revenge on the greedy green pigs who stole the their eggs. Nonetheless many individuals criticize Angry Birds as a funds making business that is not all set to offer you quality items, you can easily rationalize this by having your own Angry Birds attire.

Posted by: spiel spiele kostenlos | January 28, 2015 at 06:21 AM

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this article and also the rest of the site is very good.

Posted by: SEO Company Smyrna | January 28, 2015 at 10:43 PM

I seriously love your website.. Pleasant colors & theme. Did you build this web site yourself? Please reply back as I'm wanting to create my own personal blog and would like to know where you got this from or exactly what the theme is named. Appreciate it!

Posted by: Pest Control Information Langley | January 29, 2015 at 03:40 AM

Hey there! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog. Is it difficult to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick. I'm thinking about creating my own but I'm not sure where to start. Do you have any points or suggestions? Thanks

Posted by: Beverly Hills CA Top Gentle Dental | January 29, 2015 at 05:00 PM

Hello there! Do you know if they make any plugins to help with SEO? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good results. If you know of any please share. Appreciate it!

Posted by: Debt Collection Statute Of Limitations Victoria | January 30, 2015 at 10:22 AM

Quality content is the key to be a focus for the visitors to pay a quick visit the site, that's what this website is providing.

Posted by: Spiritual Retreat Centers | January 30, 2015 at 11:28 AM

Good day! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website? I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had issues with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

Posted by: Consolidate Credit Cards Abbotsford | January 30, 2015 at 12:52 PM

I couldn't resist commenting. Exceptionally well written!

Posted by: Debt Loan Abbotsford | January 30, 2015 at 01:56 PM

If some one needs to be updated with hottest technologies then he must be pay a quick visit this website and be up to date all the time.

Posted by: Cheap Shipping Surrey | January 30, 2015 at 02:15 PM

Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading? I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog. Any feedback would be greatly appreciated.

Posted by: Drapes Online Vancouver | January 30, 2015 at 05:03 PM

Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon every day. It will always be interesting to read through articles from other writers and practice something from their sites.

Posted by: great site | February 04, 2015 at 04:58 AM

A person necessarily help to make critically articles I would state. That is the first time I frequented your web page and thus far? I amazed with the analysis you made to create this particular publish incredible. Excellent process!

Posted by: paying surveys | February 05, 2015 at 04:59 AM

I am regular reader, how are you everybody? This article posted at this website is actually good.

Posted by: top online dating sites | February 07, 2015 at 04:35 PM

Very soon this site will be famous amid all blogging visitors, due to it's pleasant posts

Posted by: paying surveys | February 07, 2015 at 08:01 PM

Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. Cheers

Posted by: read more here | February 09, 2015 at 03:39 AM

Lewakowski really did not care for how long it took her to finish - that she was cycling whatsoever was a massive success.

Posted by: site | February 13, 2015 at 05:15 PM

Today an Audio Manufacturing and also Engineering covers a myriad of areas and courses that targets to particular field.

Posted by: audio visual jobs chicago indeed | February 14, 2015 at 10:58 PM

Just desire too say your article is as surprising. The clarity on your post is simply spectacular and that i could suppose you're a professional on this subject. Fine together with your permission let me to snatch your feed to stay updated with coming near near post. Thank you 1,000,000 and please keep up the gratifying work.

Posted by: surveys for money | February 16, 2015 at 08:54 AM

This text is worth everyone's attention. How can I find out more?

Posted by: getting paid to do surveys | February 16, 2015 at 10:31 AM

It is in the insurance company's best interest, if a fire does happen, for the authorities to be alerted as rapidly as possible.

Posted by: fire alarm portland oregon | February 21, 2015 at 07:39 PM

Digital and also analog electronic devices is another type of electric engineering technology that engineers have to be well familiarized with to do their jobs.

Posted by: electrical engineering jobs in maine | February 22, 2015 at 04:57 AM

ӏ'm amazed, I must say.Rarely dɗo I encounter a blog that's both equally edcucative and engɑging, and without a doubt, you've hit the nail on the Һead. The issue is somrthing that not enough folҡs are speaking intelligently about. I am very haрpy tjat I came across this in my search foг something concerning this.

Posted by: Guerir ejaculation precoce | February 23, 2015 at 09:13 PM

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

Posted by: Bridgett | February 26, 2015 at 04:43 AM

The BLS likewise forecasts a five percent boost in movie and video clip editing tasks in between 2010 as well as 2020.

Posted by: audio video production jobs nyc | February 26, 2015 at 07:08 AM

Lewakowski really did not care how long it took her to finish - that she was biking whatsoever was a big triumph.

Posted by: homepage | February 28, 2015 at 02:29 PM

If you are not exactly sure of just how you ought to expression several of the obligations, search online for sample resumes for this type of position.

Posted by: network cabling resumes | March 02, 2015 at 07:22 PM

An Austin center will certainly offer every one of the assistance you should get your plan up and running.

Posted by: data center jobs | March 05, 2015 at 11:27 AM

Rock climbing up competitions have objectives of completing the course in the quickest possible time or the farthest along an ever significantly more challenging course.

Posted by: helmet dome | March 09, 2015 at 10:36 AM

Late at evening you'll find these out-of-city businesswomen hanging out within the bars and lounges of those upscale inns.

Posted by: Karin | March 12, 2015 at 01:12 AM

The very first thing one will discover when attempting to guide such a lodge is an astonishing view to the Sydney Harbour Bridge and the Opera Home.

Posted by: www.dcf365.com | March 12, 2015 at 09:50 PM

In other phrases, e book a lodge in San Francisco and you can find yourself 25 miles exterior of town.

Posted by: http://www.goblinclub.com/profile/1804925/alycea10ghf.html | March 13, 2015 at 03:14 AM

If your family enjoys camping, you can even extend your visit over a weekend and set up tents along the way. Ignoring some of these rules will just make you look like a jerk and possibly leave you humiliated. As its name implies, the boat itself, created by an act of Congress in 1916, is the country's only full-fledged floating post office with the power to cancel mail.

Posted by: black and decker juicer | March 15, 2015 at 09:01 PM

In past statistics speaking, the very best mortgage specials nowadays are the 30 year lending options with a preset 5% annual rate of interest.

Posted by: http://www.cnn44.com | March 17, 2015 at 01:38 PM

Debt in any form is a problematic burden which will continue to disrup you until you clear it up.

Posted by: pay day loans uk easy | March 18, 2015 at 08:59 AM

Once the applicant have been availed with the amount of money people requested, a binding agreement must be reached between their selves and the interpersonal fund government bodies on the settlement duration and so on the premiums to pay upon regular basis, before the whole volume provided is repaid back.

Posted by: decision payday loans | March 18, 2015 at 10:57 AM

Not everyone is keen on these kind of facts, but individuals who really would want to know about this newscast can find your armed newscast for several armed forums plus forums.

Posted by: payday loan uk | March 20, 2015 at 08:07 AM

He asserts Lewakowski assured him the home would be completed no later than December of 2007.

Posted by: homepage | March 24, 2015 at 05:42 AM

They're that client should be your citizen in the UK plus declared as major we.

Posted by: 15 minute payday loans | March 25, 2015 at 10:04 AM

Why does one want to spend nothing for your credit card debt once the credit card clients are hounding anyone daily.

Posted by: no fax payday loans | April 05, 2015 at 07:50 PM

As a consequence of recent financial slump affecting a large number of folks worldwide, you could notice countless home buyers which feel undecided with regards to seeking a home loan as well as persons surviving in Canada are certainly not exempted as a result.

Posted by: payday loans uk smart | April 05, 2015 at 09:41 PM

I have got heard of most of these lenders requiring 30% - 35% they usually almost always have an extremely high rate of interest.

Posted by: payday loan instant approval | April 05, 2015 at 10:19 PM

However looking intently with the data mentioned sooner, you will be aware that applying for pay day loan is big personal move using a big probability bigger of which what you can consider especially if you dwell from payday to payday.

Posted by: bad credit loan | April 05, 2015 at 11:18 PM

ersus credibility as well as the possibility to secure grants becomes surged.

Posted by: payday loans on weekends | April 06, 2015 at 01:00 AM

Canadian mortgage unsecured are available to the individuals of Europe.

Posted by: payday loans no credit check uk | April 06, 2015 at 02:00 AM

Before you pledge anything seeing that collateral, we are going to answer the issue, how do pawn shops figure out value.

Posted by: cnn44.com | April 06, 2015 at 02:16 AM

" (EVACS) We took the chance link to your 91st Evac Hospial in Chu Lai, Vietnam.

Posted by: fast payday loans uk | April 06, 2015 at 02:30 AM

You know that this can be very difficult to conserve the monthly payments actually need to different financial institutions because of the long list of loans you may have acquired during your college education.

Posted by: payday loans online | April 06, 2015 at 02:31 AM

It can be a lot of work if you want to do it manually. Because they are designed solely with backing up data in mind, these programs are user friendly. You can access all the phone data through your online account and you can even see what`s going on in real time using the live control panel.

Posted by: thots | April 07, 2015 at 06:37 AM

One of the wisest things that storeowners can do is ensure that the password they choose is extremely difficult to fathom. Of course this is not an all inclusive list, but if you follow it diligently, then you make the chances for other people trying to steal information negligible. In order to be successful on You - Tube with your own videos, you need to try out different ideas.

Posted by: Hack Instagram Kaskus | April 12, 2015 at 01:00 AM

hello there and thank you for your info - I've definitely picked up anything new from right here. I did however expertise a few technical issues using this website, as I experienced to reload the website many times previous to I could get it to load correctly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I'm complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement in google and can damage your high quality score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I'm adding this RSS to my e-mail and could look out for much more of your respective exciting content. Ensure that you update this again soon.

Posted by: setmatch cosy bang bang | April 13, 2015 at 10:54 PM

cash loans nyc fast cash loans with no credit check cash loans 5000 holiday cash loans car cash loans cash loans with no credit check emergency cash loans for unemployed cash loans online no credit check cash loans in minutes bad credit cash loans instant online cash loans south africa online cash loans no credit check americash loans cash loans for pensioners no credit check fast cash loans for bad credit

Posted by: cash loans nyc | April 13, 2015 at 11:20 PM

They are considering a ban on these compounds due to concerns that the paralysis could become permanent. There are many different ways to enjoy the wonder of a Disney holiday. The number of expected wedding guests must also be kept in mind including the proportion between relatives and friends.

Posted by: Cliff | April 20, 2015 at 09:32 PM

Great post however , I was wanting to know if you could write a litte more on this topic? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit more. Appreciate it!

Posted by: trading post | April 21, 2015 at 08:06 PM

Howdy, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam comments? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can advise? I get so much lately it's driving me mad so any assistance is very much appreciated.

Posted by: m88 | April 22, 2015 at 06:01 AM

Today, many lenders look for a consumer credit rate of at least 700 along with, more often, over 750, for unsecured loans.

Posted by: instant payday lenders | April 28, 2015 at 12:30 PM

Do you have a spam problem on this site; I also am a blogger, and I was wondering your situation; we have created some nice practices and we are looking to swap techniques with others, why not shoot me an e-mail if interested.

Posted by: antichrist revealed | May 10, 2015 at 10:12 PM

WOW just what I was searching for. Came here by searching for sex shop

Posted by: bolas chinas | May 10, 2015 at 11:17 PM

Hello Dear, are you really visiting this website daily, if so then you will absolutely get fastidious knowledge.

Posted by: antichrist 2009 | May 13, 2015 at 01:18 PM

Hello, just wantd to mention, I enjoyed this post. It was funny. Keep on posting!

Posted by: guitar lessons | May 15, 2015 at 11:13 AM

Howdy! Would you mind if I share your blog with my zynga group? There's a lot of folks that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thanks %url

Posted by: Alexandre Llabres putain | May 21, 2015 at 08:02 AM

Woah! I'm really enjoying the template/theme of this website. It's simple, yet effective. A lot of times it's hard to get that "perfect balance" between superb usability and appearance. I must say you've done a superb job with this. In addition, the blog loads very fast for me on Firefox. Exceptional Blog!

Posted by: antichrist prophecy | May 23, 2015 at 09:59 AM

Yet if you really take the time to learn about interior design you can truly figure out that it is an easy subject to grasp. I love to write about interior design company Dubai. Her usage of colors within her interior design schemes were accepted with great enthusiasm during the early periods of the twentieth century, due to the unique style and fineness she had incorporated into her works.

Posted by: Livingroom Decoration | May 30, 2015 at 09:29 PM

Fortunately, herpes meningitis resolves without complications, prolonged for up to a week, although recurrences have been reported.

Posted by: http://academia.edu | June 10, 2015 at 08:27 PM

I always emailed this weblog post page to all my contacts, since if like to read it next my contacts will too.

Posted by: hair falling | June 15, 2015 at 04:40 PM

While Vonage can be used for PC, landlines, or Mac, i - OS (i - Phone, i - Pad, & i - Pod Touch), devices that support Android mobile platforms, Skype supports home phones, Mac, Windows, and Linux platforms, mobile devices of Apple like i - Phone, i - Pad & i - Touch, Blackberry & Android devices, Symbian phones, Verizon phones, Play - Station Vita, cordless phones with inbuilt Skype, and TVs. First, you will need to get your phone unlocked, or the phone will not accept the simcard. Earlier Google had walked away after negotiations to buy Skype.

Posted by: How To Hack Skype Chat History | June 27, 2015 at 07:14 PM

It's actually a cool and useful piece of info. I'm satisfied that you just shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.

Posted by: hair color | July 01, 2015 at 05:48 AM

Normally I do not read article on blogs, however I wish to say that this write-up very pressured me to take a look at and do it! Your writing taste has been amazed me. Thanks, very great article.

Posted by: garnishment | July 18, 2015 at 10:55 PM

Help prevent costly future engine trouble and identify problems when purchasing or selling a pre-owned vehicle with the MULTOBD scan tool. This strategy is easy to use and is quite effective in controlling Termite. Last and not least, there are many insect firms that offer many solutions by means of After remedies, guarantee treatments, serious baiting together with treatment plus fixes solutions.

Posted by: شركة تسليك مجارى بالدمام | July 25, 2015 at 12:50 PM

It's perfect time to make a few plans for the longer term and it is time to be happy. I've read this publish and if I may I want to recommend you some interesting issues or tips. Perhaps you could write next articles referring to this article. I wish to learn more things approximately it!

Posted by: Scarlett | July 29, 2015 at 04:02 AM

Not every necessary oil is suitable for each individual.

Posted by: where can i buy cards against humanity target | August 12, 2015 at 07:16 AM

This is very interesting, You're a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I've shared your web site in my social networks!

Posted by: rutecki | August 19, 2015 at 08:27 AM

According to a 2014 U.S. News report, a 4-day Western Caribbean cruise with Carnival Cruise Lines ran as low as $124 per individual, plus taxes and port fees.

Posted by: merope.bibl.u-szeged.hu | August 21, 2015 at 08:18 PM

Then send the postcard to all of the addresses in your area, and try to draw customers in. With good habit and savings, you can be assured of having enough to start your own business. When travelling, for instance, it would be possible to login to your accounting database and enter transactions on the road.

Posted by: delray beach seo | August 23, 2015 at 07:15 AM

Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your site is excellent, as well as the content!

Posted by: tying silk | September 05, 2015 at 09:10 PM

Very good post. I certainly love this website. Thanks!

Posted by: http //www.pof.com/ | October 16, 2015 at 11:19 AM

great post, very informative. I ponder why the opposite experts of this sector don't understand this. You must continue your writing. I am confident, you have a huge readers' base already!

Posted by: sneak a peek here | October 28, 2015 at 06:47 PM

At this time I am ready to do my breakfast, afterward having my breakfast coming over again to read more news.

Posted by: check this site out | October 30, 2015 at 04:59 AM

If your site is relatively sound, the most important results for you to consider are the keyword hits. Thirdly, the search engines need legit companies to do site optimization. Your baseline will tell you where your company began so you can measure positive or negative ROI (return on your investment). Eventbrite is an online party-planning tool with KISS (Keep It Simple Stupid) design so it is usually a top rated choice among event planners (organizers).

Posted by: homes for sale bethesda md | February 06, 2016 at 02:43 AM

'Are people really searching online for my product or services'. The process of SEO is the series of steps that are undertaken to ensure that a website is visible among internet users to an optimal level. Auro - IN has a strong team that is built on the delivery of outstanding campaign results, customer service and appreciation, and high levels of technical capabilities and values. Tests with a model like Page - Rank have shown that the system is not infallible.

Posted by: click here | February 10, 2016 at 05:49 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/41088/17118240

Listed below are links to weblogs that reference 和魂と洋才とユダヤの商人:

» 血は争えない物だな [自分、無粋ですから]
切込隊長BLOG(ブログ):週刊現代でマクドナルドの「期限切れドリンクは日常茶飯事、大腸菌シェイク、ゴキブリ入り油でフライドポテトまで」とかいう記事が出てるんだが できない、困って→問題解決:「外食産業のゴキブリ」はいくらなんでも騒ぎすぎ 戦後日本人って、「手... [Read More]

Tracked on December 13, 2007 at 09:42 AM

» 性善説 [ケミストの日常]
以前のエントリーで > 大学の教員と学生の関係は、性善説でないと成り立たないのは事実。 > 性善説を前提に、教員は「聖職者」としての立場を求められてきました。 なんて書いているのだけど、性善説とはそもそも何なのだろう?とも思っているのも事実。 「医療崩壊」と大学の状況は、深刻さの程度は違えど、結構共通する点が多いように思います。 年末年始ネットサーフィンして行き当たったブログが一つの考えを示していました。 マーケットの馬車馬さんのところの和魂と洋才とユダヤの商人から続く一連の議論。 我々が「日本... [Read More]

Tracked on January 11, 2009 at 03:05 PM

» 村八分が怖い日本の職場 [ZEROFACES]
マーケットの馬車馬さんの「和魂と洋才とユダヤの商人」シリーズは大変おもしろい。政... [Read More]

Tracked on May 25, 2009 at 07:02 PM

» マグレブ社会とギルドと倫理と性善説と [だめリーマンの思考法]
ど素人の戯言ですが。 ここんとこ倫理・宗教の影響と言う物を考えていた。まぁエントリーもそのように反映されている。倫理観を基にした主張と言うのは倫理観が広く共有されたときに効果を発揮する物であり、同質性を必須とする。逆に言えば社会全体が同質性を帯びれば倫理の共有を前提とした性善説が生きることとなる。 性善説では「溺れている子供を助けるのは自然な心象」ということであるが、論理的に考えればそれは異常である。溺れている子供を助けることによって自分が死んではもともこうもないからである。「溺れている子」が共... [Read More]

Tracked on July 28, 2009 at 12:07 AM

« 救われない「不運」について | Main | 和魂と洋才と温泉のガイジン »