« 和魂と洋才とアメリカンドリーム | Main | 奨学金の最適デザイン »

英語って難しいよね (又は、英語の学び方について)

たまたま見つけたこちらのエントリーを読んで、少し英語学習の難しさを愚痴りたくなったので少し書いてみたい。しかし、こういう愚痴のようなエントリーを書くときだけやたらと筆が進むのは何故だろう。

日本人は英語が下手糞だというのは何よりも自分が身に染みて理解していることなのだが、個人的には英語教育以前の問題が原因としては大きいように思う。それは我々が使う日本語の問題であり、また英語の問題であって、教育のやり方がまずいという上のエントリーの主張は(事実だとは思うが)副次的な要素であるように思えるのだ。以下、少し説明したい。

そもそも、皆が当たり前のように習得しているので余り意識されないが、英語というのは必ずしも学ぶのが簡単な言語ではない。理由はざっと3点ほど挙げられる。


(1) 単語の数が多い

昔、日本語を勉強しているアメリカ人からこんなことを言われたことがある。"日本語って大変だな、英和辞書と和英辞書が同じくらい厚いよ"。何のことやらさっぱりだったので、こちらはぽかんとしてしまったのだが、彼の説明を聞くと以下のような話であるらしい。

英単語の数は他の言語に比べてずっと数が多いので、英○辞書が○英辞書と比べてやたらと厚くなる傾向があるのだそうだ。何故なのかは彼も"良く分からない"そうだが、フランス語やドイツ語からの輸入単語が多いことも単語数の増加に一役買っているらしい。特にイギリスでは、一昔前は上流階級がフランス語で会話していたせいか、今でもおハイソな文章にフランス語を混ぜたがる傾向がある(The Economistとか)。筆者のような英語を読むだけでも精一杯な読者には苦痛でしかないのだが。一方でドイツ語由来の単語はいわゆる労働者階級の人たちが使う英語に多いのだそうである。

話を戻すと、和英辞書と同じくらいの厚みを持つ辞書は仏英辞書くらいのものであるそうだ。もちろん、最低限生きていくのに必要な英単語の数は他言語と比べて大差ないのだろうが、少し気の効いた文章を読もうとすると、見たこともない単語やイディオムに頻繁に行き当って凹むことになる。

(2) 発音がややこしい

アメリカやイギリスの国語教育(要するに、ネイティブ向けの英語教育)で、一番の難関とされているのが実はこの発音(正確には、phonics)の問題だ。スペルを見てもどう発音すればよいのかまるで分からないのだから。eだけでも、単語によって実に12種類もの異なる発音が存在する(無声音も入れれば13種)。アメリカの子供が混乱するのも無理はない。結局、ただでさえ多い英単語のそれぞれについて、発音記号まで暗記させられる羽目になるのである。我々ノンネイティブが英語を学習するにあたって、一度はうんざりさせられるのがこの点だ。

英語の発音自体も、ヨーロッパ語圏の人たちにとってすら必ずしも簡単とはいえない。例えば、英語では子音をかなり強く発音する傾向がある。例えば、marketという単語では、k(とt)のところでつばを吐き散らかさんばかりの勢いで口の中の空気を爆発させる。アメリカ人の英語をぼやーっと聞いていると、歯から漏れるシュッシュッという音がやたらと耳に付くことがあるが、これはkやs、tなどの子音を英語が強調する傾向があるからだ。例えばイタリア語ではこれらの子音をもっとマイルドに発音するため(日本語により近い)、アメリカ人が聞くとtaがdaに聞こえたりすることがあるらしい。韓国人はpとfの区別が、タイ人はshとchの区別がつけられないし、どの国もそれぞれに得手不得手があるのである。

そしてもちろん、日本人にとっては英語の発音は難しい。これは主に日本語の問題だ。まず、母音があいうえおの5種類しかない。一方で英語は12種類、二重母音や三重母音まで含めれば25種類に及ぶのだから、単純な日本語の発音に慣れきった日本人が苦労するのは当たり前の話である。歴史の長い言語は次第に発音が簡略化されていくと聞くので、それが本当なら歴史の長い国に生まれてしまった不運とあきらめるしかない。

少し正確に書くと、重要なのは母音の数の違いではなく、舌と顎と喉の使い方の違いだ。日本語をしゃべる時、舌の使い方に気を付けてみてほしい。動いているのは舌先3分の1だけで、舌の根っこの方は全く動いていないことが分かると思う。歌でも歌わない限り、喉を絞って音を出すということもまずない。あごの動きや唇の動きも、英語のネイティブスピーカーと比べるとはっきりと小さい。

英語の場合、発音記号u:(moonなど)は舌の根っこを持ち上げて、喉を半分ふさがないとちゃんとした発音にならない。i:(feelなど)は逆に下の真ん中へんを目いっぱい持ち上げて音を絞り出す。同じ"イ"音でも、発音記号i:とI(visit)では舌のポジションが異なり、Iの方が"エ"音に若干近づく。どれも、舌をほとんど使わずに発音する日本人には難しい。

子音については、LとRなどの話は有名なので省略するが、他にも難しい発音は山ほどある。日本人は子音と母音を切り離して発音することに慣れていないので、tだけ、kだけ発音しているつもりでもついつい母音まで発音してしまう。筆者が不得手なのはdの音で、いくら気をつけてもdragonが"ドゥラゴン"になってしまい、d単独で発音できない。

(3) 文法はそれほど難しくない(?)

大概のアメリカ人は文法にそれほど頓着しない。というか、当の本人の書き言葉も怪しい場合が多々ある。正直、米人よりもドイツ人の方が英語の文法に詳しいのではないかと思うことすらあるほどだ。ただし、どんないい加減なアメリカ人でも、"三人称単数現在"のsを間違うと"さすがにこの文章はいかがなものか"と感じるらしいので、せめてその点には気をつけたい。

ただこの文法にも日本人の鬼門がひとつある。定冠詞(aとかtheとか)である。これは比較的シンプルでクリアな英文法にあって、完全には体系化されていない困った分野だ(つまり、直感で決めるしかない場合がある)。問題なのは、aを使おうがtheを使おうが文法的には全く問題ないにもかかわらず、その文章の意味はまるで違うものになってしまう場合があるという点だ。単なる文法間違いなら類推も利くが、定冠詞の間違いは得てして聞き手を混乱に陥れる。しかも、定冠詞なしには文章一つ書くことは難しいほどの頻出語句だから始末に終えない。

まぁ、筆者の友人のイギリス人は"定冠詞とか訳分かんないから私は一切使わないことにしている"と言い放っていたので、そこまで神経質にならなくても良いのかもしれない。ただ、これは酒の席でのコメントなので、彼女の非常に魅力的なアドバイスに従うならば自己責任ということでよろしくお願いしたい。


使える英語の学び方

とりあえず英語が難しいのは分かったとして、ではどうすればいいのだろう。前にも書いたが、"教育がいかん"というのは世の中の問題の9割くらいには適用可能なマジックワードであって、それ自体は全く正しいし重要なのだが、それだけではあまり議論にならないし、役にも立たない。

そこで、とりあえず学校教育はさておいて、現在進行形で英語に苦しむ者の経験を踏まえて、英語力を伸ばすために必要なことを考えてみたい。

とはいえ、必要な英語は人によって全く異なる。電子メールのやりとりだけの人もいるだろうし、とにかく大量の英語を読みこなさないといけない人も多いだろう。その当たりは適宜取捨選択して頂きたい。万人に最適な英語学習法など存在しないので。

A: 論理的に書き、論理的にしゃべる

のっけから英語じゃないじゃんよとツッコミが入りそうだが、結局これが一番有効なのだ。人間の頭はなかなか都合よくできているので、意味が取れる限り文法間違いも発音違いも頭の中で自動補正しながらふんふんと聞いてもらえる。逆に文章の意味が取りづらいと、自動補正が使えなくなって話し手の文法間違いや発音のミスがいちいち気に障り出す。こうなるとおしまいで、聞き手のイライラが伝播して話し手が委縮してしまったり、話し手まで感情的になってしまったりして商談やプレゼンは失敗に終わることになる。

ただし、英語で論理的にしゃべったり書いたりするのは実は結構難しい。ただでさえ英語を喋るのに必死になっているので、論理構成に注意する心の余裕がないし、そもそも日本人は若干の論理の飛躍に比較的寛容なので(筆者の主観だが、随筆的な文章は論理が飛躍しやすいように思う)、論理的にしゃべった(書いた)つもりでもそうなっていないことが多い。何かを書いた時には、文法のチェックは後回しにしてでもロジックがわずかな飛躍も無くつながっているかどうかを確認すべきだ。この逆をやってしまっている人は結構多いのではないだろうか。


B: 発音はあきらめる

英語の発音を習得するには2つのやり方があるように思う。ひとつは、リスニングを鍛えて英語の音を完璧に聞き取れるようになること。そうすれば、自分の発音のおかしいところが分かるようになる。ただし、これを読んでいるあなたが幼児ではないのなら、このやり方はかなりの時間がかかるのでお勧めしない。発音の習得という観点からは遠回りに過ぎるし、精密なリスニング自体大して役に立たない(LとRの聞き分けが出来なくて困る時というのは、相手の喋っていることが類推も出来ないという絶望的な状況なので、頑張ってもしょうがない)。

もしあなたが20歳を過ぎているなら、発音の独習は完全に時間の無駄なのであきらめた方がよい。自分の発音が間違っているかどうかも分からないのに、シャドーイング(確か、聞いた端からそれを繰り返してゆく訓練法のこと)なんぞやっても発音が改善するわけがないのだ。(発音の正確さにこだわらず、とにかく英語を口に出してみる訓練としてなら意味があるのかもしれないが)

一番効率がよい方法は舌や唇、あごの動かし方、それに喉の使い方を全て暗記してしまい、繰り返し訓練して更にそれを逐次ネイティブの先生にチェックしてもらうこと。この先生も、発音法についてしっかり学んだ人でないと良いアドバイスは期待できない。ただし、日本でこれをやろうとすると多分物凄いお金がかかるのだが。

つまりどうあがいても、発音教育にはコストがかかる。学校教育でまじめに発音を教えようとしたら、それこそとんでもない金額の予算が必要だろう(それ以前に人材の絶対数が足りない)。そしてそのコストに比して、きれいな発音が出来るメリットは小さい。意思疎通さえ出来れば、発音の善し悪しは大した問題ではないのだから。

ただし、これには大きな例外がある。もしアメリカ人と普通の友人(珍しい日本の知り合いではなく)になりたいのなら、やはり発音は大切だ。日常会話はロジックではない。突拍子もないことをジョークとして言いたくなるときもある。しかし、運良く絶妙のタイミングで絶妙のフレーズを思いついても、発音が悪ければ会話は途切れてしまう。こういう事が続けば、やはり友達関係にはどうしても「上限」が出来てしまう。このレベルで英語を使いこなしたいなら、やはり発音の練習は不可欠だ。ただし、これは渡米した後でも遅くはないと思うが。


C: 知ったかぶりをしない

これまた英語とは関係ないのだが、それでも大切な点なので挙げておきたい。英語でまくし立てられてしまうと、何を言っているかよく分からなくても、つい”oh yes”と分かったふりをしたくなるのは人情というものだ。しかし、これをやると次第に会話がかみ合わなくなっていき、お互い途方に暮れるというドツボにはまる。「英語が下手で何を言っているのか分からない奴」から「何を考えてるか分からない奴」にレベルアップしてしまいかねない。辛くとも分かるまで食い下がる姿勢は、特にアメリカでは重要になると思う。


この辺りを抑えておけば、後は英語学習法はオーソドックスなもので十分ではないかと思う。語彙を増やす。使えるイディオムや例文を暗記する。最低限の文法を理解する。本を読んでテレビを見る。大体、先人が百年前から英語に苦労していて、結果こういうやり方に落ち着いたのだから、そうそう更に効率の良いやり方が見つかるはずもないのだ。

お互い頑張りましょう(今苦労している人へ)。


本日のまとめ

英単語は多すぎる。

英語の発音は複雑すぎる。

英語の定冠詞は訳が分からない。

英語って難しいよね。

|

« 和魂と洋才とアメリカンドリーム | Main | 奨学金の最適デザイン »

Comments

えっと、物凄いブランクを空けてしまって済みません。何度か再開しようとし、そのたびに下調べだけが済んだネタが積み上がっていくと言うことを繰り返してまして… (そして引っ越しをして資料が行方不明に…特に和魂洋才シリーズの次の回は論文の引用が多いので、資料の紛失は致命的なのです)

今年中に和魂洋才シリーズの今の章くらいは書き上げてしまいたいんですが(これ以上資料を紛失する前に)。どれだけの方が未だにこのブログを読んで下さっているのかは分かりませんが、どうかお見捨てなくよろしくお願いします。

Posted by: 馬車馬 | March 30, 2010 at 10:57 AM

いつも素晴らしいエントリーをありがとうございます。

英語、ひいては、他言語学習の根は、対人コミュニケーションそのものの難しさだなぁと感じました。
己の言い分をしっかりと整理し(A)、あなたに伝えたいことがある!という姿勢を恐れずに示し(B)、教わっている立場であることを謙虚に受け止める(C)…誰かに何かを伝えようと思ったら、ここまでするのが基本中の基本で、後に続く言語や文化は単なる道具に過ぎないものだと。
(勝手に解釈してしまって申し訳ありません。的はずれな点多々あると思います。もしご指摘いただければ、必ず修正いたします)
海外の友人と話す上で、決して初心を忘れることなく、少しずつでもバベルの塔を突き崩し相互の意見に近付いていきたいと、認識を新たにさせていただきました。

エントリーの間が空くことに関して、是非にも申し訳なくは思わないでいただきたいと心より願います。
良いものはいつ見たってやっぱり良いもの!です。書ける時こそ書き時!です。見ている者とて、読みたい時が読み時!なのですし。(笑)
まずは、何よりもご自愛ください。

Posted by: no name | March 30, 2010 at 01:00 PM

(1)漢字熟語とは、簡易辞書の機能を持っている。訓読みは、意味読みである。音読みとは、シンボル読みである。熟語を訓読みで読み解いて結合すると、その語彙についてのある程度の正確ではない意味の推測を与える。
(2)日本語は、漢字熟語のおかげで、高級語彙を使う人口が多い。反対に、英語では高級語彙の出現量は日本語に比べて少ないはずである。したがって、基礎的な英語学習では高級語彙を使わない方が良い。
(3)日本語の助詞は、対象と話者の間の生理・感情のような主観を封じた語である。英語の前置詞は、位置関係を与えて、それが主観に波及しているように思う。前置詞の身体感覚を学ぶ学習が重要だろう。
(4)日本語での論理は、助詞のために話者の主観が混じり、集合論理(全体「は」と部分「が」のような)を含んでしまう。だから、論理を扱う際の命題には、「が」は使わないなどの規則が必要だと思う。

命題:「AはBだ」で真偽を判定し、論理を構築すべき。「AがBだ」は使わない。

日本語で論理を構築する場合、助詞の話者主観性を排除する規則や技術が必要になるだろう。

Posted by: PK | March 30, 2010 at 09:52 PM

久しぶりにエントリーが読めて嬉しくなりました。
ちょうど、厩の方で触れられていた「日本人の英語」とその続編を読んでいる所です。
( 図書館で見かけないと思ったら、書庫に埋もれておりました… )
特に冠詞の話など目から鱗で、発売当時出会っていれば…と思った次第です。
次のエントリーも楽しみにしております。

Posted by: angel | March 30, 2010 at 10:15 PM

(5)日本語の謙譲謙遜表現は、日本語での会話において、
最初の話者が作り出した「対象と{てにをは}助詞と話者の構成物」を、次の話者が持ち回りする際の抵抗を少なくするために生じていると思う。
(6)言語学習で重要なのは、助詞+基本動詞や前置詞+基本動詞で、基本的な表現ができるようになることだと思う。中学校の英語教育で前置詞+基本動詞(have/take/makeなど)の身体性を体得するようにしたらいい

Posted by: PK | March 31, 2010 at 06:52 AM

いまでも楽しみにしています。

海外との取引で驚かされる商慣行の違いなど、ストンと腑に落ちる感じがして、和魂洋才シリーズは色々なところで紹介させていただいております。

僕も英語は苦手ですが、それを言ってしまうと母国語以外は全く駄目かも。

逆に日本語ってのも結構難しいんじゃないですか?文法なんかは結構フリーダムな癖に、「そういう言い方は、普通はしないよ」みたいなお約束事がやたらと多い気がします。

Posted by: 通行人 | March 31, 2010 at 05:35 PM

人間の言葉というのは、紙面上では横や縦に流れるが、現実には、口から次々に音が出て行くことであり、身体性からの遠近という語の分類があっても良いと思う。

※漢字文化圏では、その音をすぐに図像シンボルとして見える化して捉まえる。(表音文字圏でも高等教育を受けたものは同じだと思うが、漢字文化圏はより広範囲な人々が図像化する)

こういう観点で考えると、言語の幹は、助詞・前置詞と動詞だと思える。それだけは話者の身体性と密接に結びついているから。
だから、別の言語体系に移行するときには、その身体性と結びついた言語の核を獲得することが重要であるように思う。

Posted by: PK | April 01, 2010 at 06:53 AM

no nameさん、コメントありがとうございます。

数時間で推敲もせず一気に書き上げてしまい、
イマイチ整理されていない文章をきれいにまとめて
いただいてありがとうございます。

結局のところどうコミュニケーションをとるかが
問題というのはおっしゃるとおりで、語学はそのための
手段に過ぎません。本当は最後の段落でDとして「ユーモアのセンス」というのも書こうと思っていたくらいです
(学ぶものでもないような気がしたので消してしまいましたが)。

相互理解という点では、アメリカ人は比較的やりやすいと
思います。彼らはとことん突き詰めてくるので。こちらも
その分気合を入れる必要があるのですけれども。
お互いがんばりましょう。

Posted by: 馬車馬 | April 01, 2010 at 11:33 AM

ご無沙汰です。絶望的に英語から遠ざかった状態ですが、もともと英語に難がある者として勇気付けられるエントリーでありました。特に「発音はあきらめる」は、本当にその通りであります。

Posted by: 本石町日記 | April 01, 2010 at 02:40 PM

いつも楽しみに拝見しています

確かに、大学生レベルの英語をしゃべっただけで必要以上に持ち上げられるのは悔しいと言えば悔しいです。

さて、「英語は難しい」とのお話ですが日本語だって十分難しいと思います。
外国語由来の単語・漢文由来の単語・それらを組み合わせて作られた単語。発音(漢字の読み)だって湯桶読みなど、、、
向こうのハイソな文章にフランス語が混じるように、こちらのハイソな文章には漢詩・漢文由来の四字熟語などなどが混じりますよね。中国人ですら知らないような漢詩すら勉強しますし

Posted by: tetsu | April 01, 2010 at 09:58 PM

PKさん、コメントありがとうございます。

正直、そこまでこだわるのであれば数式のほうが早いと私などは思ってしまいます。

Posted by: 馬車馬 | April 03, 2010 at 06:16 AM

angelさん、コメントありがとうございます。

日本人の英語はいい本ですよね。定冠詞は繰り返し訓練で勘を養うしかないので(ルールが不明確な上に、余りにも頻出するのでいちいち考えていると文章が書けなくなる)、ああいうことは極力早い段階で教えてもらいたいものです。中学高校くらいでああいうことを訓練できれば最適ですが、先生と生徒両方に負担がかかりすぎますかね。。。

今日仕事が一山超えましたので、出来れば早いうちに小ネタを書き上げてしまおうと思っています。

Posted by: 馬車馬 | April 03, 2010 at 06:21 AM

通行人さん、コメントありがとうございます。

あちこちでご紹介くださっているとの事、書き手冥利に尽きます。ありがとうございます。

日本語はすごく難しいと思います。発音は圧倒的に楽ですが、文字を暗記する壁は高すぎます。文法も英語ほど整理されていないような気がしますし。外国人から質問を受けて困ることが良くありました。

Posted by: 馬車馬 | April 03, 2010 at 06:25 AM

生存確認が出来て安心しました。和魂洋才シリーズもお待ちしています。

日本語の単語数が多いのは、英語同様大陸からの輸入語が多いからとかいう説もありますね。日本の場合は明治維新後に洋語を片っぱしから漢語訳したというのもありそうですが。

引越しで和魂洋才シリーズの資料が散逸したとのことですが、クラウド化らしきことが出来るならやってみるのはどうでしょう。私は数式及び図のないプレーンテキストのみのノートは、全部Google noteに書いています。オンラインで論文参照出来る環境でしたら、オンラインノートで学術論文サイトへのリンク集だけ持っておくとか出来ますし。書籍の類は流石に無理でしょうが、装丁がしっかりしているモノは無くなる確率も低いはずです。
この方式のメリットは自分で大事なデータを管理しなくていいことで、アカウントを紛失しない限りはまず情報が蒸発しないところです(逆に普段から身の回りを整理しておける人には不要な方式なのかもしれませんが…)。

Posted by: tackman | April 03, 2010 at 01:14 PM

本石町日記さん、コメントありがとうございます。ご無沙汰しております。

発音は最近たまたまちゃんとした訓練を受ける機会がありまして、そこでちまちまやっていた独習がいかに役に立たないかを思い知りました。

もちろん、発音は出来るに越したことはないしそれによるメリットは大きいのですが、果たしてコストに見合うかというと、答えはNOだと思います。それよりも単語やイディオムの数を増やすことでリーディングとリスニング能力の底上げを図ったりする方が先ではないかなと。

舌の使い方などをちゃんと学ばないまま無理に英語の発音に近づけようとすると、妙にくぐもった発音になってしまって逆に聞き取りづらくなるようです。難しいですね。

Posted by: 馬車馬 | April 03, 2010 at 09:36 PM

tetsuさん、コメントありがとうございます。

日本語が難しいというのはおっしゃるとおりで、
どちらが難しいかと問われれば間違いなく日本語だと
思います。英語ほどには整理されていない文法、
複雑な音韻変化、呉音と漢音など複数存在する漢字の読みなどなど。

問題なのは、英語の難しさと日本語の難しさの方向が極端に違っていて、難しい日本語が出来ることが英語学習の助けには全くならないということですよね・・・中国語であればまだアドバンテージは大きいんですけど。

Posted by: 馬車馬 | April 03, 2010 at 11:19 PM

tackmanさん、コメントありがとうございます。

輸入語が多いのは(その当時の)文化後進国の特徴なのかもしれませんね・・・英語も成立はフランス語やイタリア語にずっと遅れを取っていたはずですし。

正直、手持ちの論文のコピーなどは全部スキャンしてデジタル化してしまおうかとは考えています(書き込みを取っておきたいので、新しい論文をダウンロードするわけには行かないので・・・)。Kindleとかでpdfファイルに直接タブレットで書き込みが出来るようになったら買うんですけどねー。そこまで行くにはまだ時間がかかりそうです。

Posted by: 馬車馬 | April 03, 2010 at 11:25 PM

言葉の問題が一番重要なんだ
結局、内需も評価の問題で

日本語が翻訳型言語から批判型言語に移行する技術開発が、さまざまなバランスを回復する鍵になる

英語教育を小学校から取り入れるのは、米国の植民地化戦略に取り込まれた政策だ
はやく止めてしまわないと

日本語というのはとても大切な言語だ
将来において世界が平和なら、日本語が重要な役割を果たしているはずだ
可能性のある言語なんだから大切にしないといけない

Posted by: PK | April 04, 2010 at 12:03 AM

「てにをは」は、話者の話題提示や注目点などをマーキングする機能で、例えば
「は」は話題提示、「が」は絞りと反絞り(転じて逆接)、「を」は欲求の方向、「に」はポインティング等等、話者を中心にした情動的な物語を形成する機能。
※助詞は音楽にも影響を及ぼしていて、おそらく、コブシや合いの手(人の声や三味線や太鼓によるもの)は、助詞の音楽的表出だろう。

ツイッターは米国がインフラを提供している開放型のチャットで、日本語というおしゃべり言語とは相性は良い。
しかし、知的にどうかと言ったら、字数制限でダメであるし、話者がチャットのグループをある程度仕切れる点以外に見所はない。米国に構造を分析されている分さらに悪い(韓国による2ch攻撃で、サーバーのご近所に米軍が居てビックリしつつも予想通り)
Togetterというのは良いと思う
しかし、ツイッターは結局は日本語をバカな言語にするだけだろう

Posted by: PK | April 04, 2010 at 08:44 AM

人間の発話しているという意識が、他者に聞かせるという自覚を持っているという点で、
日本語の尊敬謙譲語と英語などの人称は、話が人の間で持ち回りされるのを円滑にするという点で、同じ性質・役割を持っているのかもしれない。
であるなら、日本人が英語等の人称をうまく使えるようになるためには、「日本語での謙譲語の使い方と同じだよ」と教えれば良いのかも

Posted by: PK | April 11, 2010 at 07:42 AM

はじめまして。一馬車馬ファンのものです。いつも楽しみに読ませてもらっています。ちょうど私も語学を勉強してる中であり、非常に興味を持って読ませていただきました。

>母音があいうえおの5種類しかない

>20歳を過ぎているなら、発音の独習は完全に時間の無駄なのであきらめる

母音の日本語5種類は、以前知り合いの留学生が「日本語は発音は楽だし、すぐ体得できる。でも文法は難しい」と言ってたことを思い出し、こちらを読んであらためて「なるほど」と納得しました。発音に関しても、身近に結構でたらめな英語でアメリカ人と充分渡り合っているビジネスマンがいることから、これも納得です。下手な発音より中身ということでしょうか。

>語彙を増やす。使えるイディオムや例文を暗記する。最低限の文法を理解する。本を読んでテレビを見る

これ、すごくそう思います。「学問に王道なし」ともいいますが、特に語学は地味な積み重ねが必要だと思います。スポーツと同じで英語も、「基礎訓練→実戦」の繰り返しで徐々に上達していくものなのでしょうね。

長くなってしまいましたが、これからも記事のほう楽しみにしております。他の方も言っておられるようですが、どうかマイペースで末永く続けていってくださいませ。それでは失礼します。

Posted by: ロスペリコ | April 18, 2010 at 01:10 AM

ロスペリコさん、コメントありがとうございます。非常に今更なのですが、リプライをさせていただきます。ほんとごめんなさい。

発音はもちろん大事で、ある一定レベルを超えて英語を使おうとすると、どうしてもちゃんとした発音を身につける必要が出てくると思います。ただ、そこまでであれば、内容をブラッシュアップして語彙の数を増やしておけば相当程度カバーできるというのが実感です。そして、発音も含めて、語学は地味な反復練習の積み重ねだというのはおっしゃるとおりだと思います。私ももっと精進しないといけません…頭が痛いです。

Posted by: 馬車馬 | September 28, 2010 at 09:10 AM

You actually make it appear really easy along with your presentation but I in finding this matter to be actually one thing that I think I'd by no means understand. It kind of feels too complicated and very broad for me. I am looking forward for your subsequent put up, I will attempt to get the hold of it!

Posted by: darmowy program pit 2014 | February 14, 2014 at 05:39 PM

It's remarkable to pay a quick visit this web page and reading the views of all colleagues on the topic of this article, while I am also zealous of getting know-how.

Posted by: Lucio | March 11, 2014 at 02:39 PM

I love what you guys are up too. This kind of clever work and coverage! Keep up the wonderful works guys I've included you guys to blogroll.

Posted by: op3global.com | March 11, 2014 at 04:16 PM

Good post however I was wondering if you could write a litte more on this subject? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit further. Thanks!|

Posted by: pity 2014 program | April 12, 2014 at 06:09 PM

Usually I do not read article on blogs, however I would like to say that this write-up very forced me to check out and do it! Your writing taste has been amazed me. Thanks, quite nice article.|

Posted by: noweprogramypity2014.pl | April 15, 2014 at 08:39 PM

Keep in mind that most people are reasonable if you are upfront about your need to focus. The 1st Spot on Google cant be attained by mere money anymore. These social media sites added 88 million new visitors in the first half of the year and users keep coming back.

Posted by: http://digitalstrategy.blissmedia.com.au/ | April 29, 2014 at 04:01 AM

Pretty component of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I get in fact loved account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your augment and even I achievement you access constantly fast.

Posted by: best fishing lures for bass during spring | June 15, 2014 at 10:23 AM

Ɍead the excerpt on Theodore Taylor and answer thе following questions:. Most in the internet business woгld is simple to get lost. This will reignite the flamе of tеrror that we all yearn for as we tune in tо the series.

Posted by: carb nite solution pdf | October 07, 2014 at 09:34 PM

Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News? I've been trying for a while but I never seem to get there! Cheers

Posted by: may loc nuoc ro | January 24, 2015 at 08:40 PM

Hello! I'm at work browsing your blog from my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the outstanding work!

Posted by: best dating sites | January 25, 2015 at 03:08 PM

Hi! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website? I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had issues with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

Posted by: thuoc bo nao | January 27, 2015 at 10:23 AM

It's appropriate time to make some plans for the future and it's time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or suggestions. Maybe you could write next articles referring to this article. I desire to read even more things about it!

Posted by: travertine tile backsplash Sanford FL | January 29, 2015 at 10:53 PM

I blog often and I seriously appreciate your content. The article has truly peaked my interest. I will bookmark your site and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your RSS feed as well.

Posted by: Spanish Speaking DUI Attorney Chicago | January 30, 2015 at 03:32 AM

Hello to every body, it's my first pay a quick visit of this website; this blog contains remarkable and genuinely excellent stuff designed for readers.

Posted by: Search Engine Optimization Company Decatur | January 30, 2015 at 02:21 PM

It's remarkable to go to see this site and reading the views of all mates regarding this article, while I am also zealous of getting knowledge.

Posted by: Video Marketing Sandy Springs | January 30, 2015 at 02:43 PM

Peculiar article, totally what I was looking for.

Posted by: Pest Control Providers Vancouver | January 30, 2015 at 08:58 PM

Thanks for sharing your thoughts on Rat Control Winnipeg. Regards

Posted by: Bed Bug Elimination Winnipeg | January 30, 2015 at 10:54 PM

a ask.The accusation you should be! Companies much annunciate primary offers or sales via friendly media sites, and by checking their Facebook page as a preservative anatomical structure and seals it off ahead you indulgence on your smartphone and paper devices. some sept do descend lie for saving. When Nike Free Black Friday Marc Jacobs Black Friday Sale Christian Louboutin Black Friday 2014 it up. In proposition, you can use war paint later on you rain. Use it before you tear out your friendly instrument count to businesses and with same marginal essay. When fitness an online agent? If so, point you can obtain attempt products to yourself. Don't see your condition exhibit through.

Posted by: Ray Ban Black Friday | January 31, 2015 at 01:15 AM

you are truly a just right webmaster. The website loading pace is incredible. It sort of feels that you are doing any distinctive trick. In addition, The contents are masterpiece. you've done a excellent activity on this matter!

Posted by: Termite St Catherines | January 31, 2015 at 06:20 AM

I love what you guys are usually up too. This type of clever work and exposure! Keep up the good works guys I've included you guys to my personal blogroll.

Posted by: nyk.vn | January 31, 2015 at 07:21 AM

fantastic points altogether, you simply won a emblem new reader. What may you recommend about your publish that you just made some days in the past? Any positive?

Posted by: Is Debt Consolidation A Good Idea Vancouver | January 31, 2015 at 06:09 PM

Howdy! Would you mind if I share your blog with my twitter group? There's a lot of folks that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thanks

Posted by: Debt Reduction Calgary | January 31, 2015 at 09:20 PM

I am truly thankful to the owner of this web site who has shared this impressive paragraph at here.

Posted by: Debt To Income Ratio Calculator Victoria | January 31, 2015 at 11:08 PM

Moreover, the only way you catch and grow slow. To play in any mobiles featured with general attributes, there are smart enough to pay more attention on game designing. The mobiles gaming world has hundreds of dollars win payout amounts, winning is a castle clash hack complete mentally stimulating amusement.

Posted by: castle clash cheats video | February 01, 2015 at 05:06 AM

Suspects, Extinguish, or any other platform to develop the game is totally different compared to shop and save time while having fun at the dragon city hack archery shop in Varrock. Also download many types of games you can play the games directly to the Internet.

Posted by: dragon city cheat on facebook | February 01, 2015 at 05:08 AM

Thanks on your marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you can be a great author. I will always bookmark your blog and will come back someday. I want to encourage one to continue your great writing, have a nice day!

Posted by: Debt Collection Agencies Abbotsford | February 01, 2015 at 08:58 AM

I seriously love your blog.. Very nice colors & theme. Did you develop this website yourself? Please reply back as I'm hoping to create my very own site and would love to find out where you got this from or exactly what the theme is called. Thank you!

Posted by: Custom Window Shades Langley | February 01, 2015 at 07:29 PM

You actually make it appear really easy together with your presentation however I to find this matter to be really one thing that I believe I might never understand. It seems too complex and extremely wide for me. I am having a look ahead in your next publish, I'll try to get the hang of it!

Posted by: Dragon City Free Gems | February 01, 2015 at 08:15 PM

Also, Asian cultures have traditionally downplayed individuality, so spending money on personal improvement has been frowned upon. And hurricanes, and raging hounds, and scorpion-men,. In Chinese Astrology, the Dragon symbolizes strength, vitality and love of life.

Posted by: dragon city hack | February 02, 2015 at 02:43 PM

I do not even know the way I ended up right here, however I assumed this submit was great. I do not recognize who you are however definitely you're going to a famous blogger in the event you are not already. Cheers!

Posted by: read the full info here | February 06, 2015 at 05:04 PM

I was wondering iff you ever thought of changing the layout of your site? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in tthe way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or 2 pictures. Maybe you could space it out better?

Posted by: paid to take surveys | February 07, 2015 at 07:20 PM

Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you! By the way, how could we communicate?

Posted by: Pepper mill grinders | February 09, 2015 at 03:26 AM

When some one searches for his necessary thing, so he/she wishes to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

Posted by: webpage | February 09, 2015 at 05:15 AM

For those who have these signs, you should grab yourself to a medical practitioner at the earliest opportunity to be tested and arrange treatment.

Posted by: herpes cure 2020 | February 12, 2015 at 09:46 AM

The mobile castle clash hack space continues to grow fast, actual cash. Wrap-UpThis Skyrim guide, ensure you will be in safe hands.

Posted by: https://Docs.Google.com/ | February 13, 2015 at 08:42 AM

They are as varied as Choreographer to Computer Designer to Costs Collector, with high level Information Technology works in the Primary place.

Posted by: network cabling job salary | February 14, 2015 at 11:50 PM

However, consuming an excessive amount of can bring about alcohol poisoning.

Posted by: connect-universum.com | February 15, 2015 at 07:27 AM

It's impressive that you are getting thoughts from this piece of writing as well as from our discussion made here.

Posted by: cash paid survey | February 15, 2015 at 10:20 PM

It's hard to find experienced people in this particular subject, but you seem like you know what you're talking about! Thanks

Posted by: surveys for money | February 16, 2015 at 03:40 AM

Good day! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog. Is it difficult to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about making my own but I'm not sure where to start. Do you have any tips or suggestions? With thanks

Posted by: SEO services Calgary | February 16, 2015 at 07:05 PM

Greate article. Keep posting such kind of info on your site. Im really impressed by your blog. Hi there, You've performed a great job. I will definitely digg it and personally suggest to my friends. I'm confident they'll be benefited from this web site.

Posted by: Calgary SEO Services | February 18, 2015 at 08:07 PM

What's up, constantly i used to check website posts here in the early hours in the dawn, because i like to learn more and more.

Posted by: Pliggme.goldenmidas.net | February 21, 2015 at 07:26 PM

That s precisely what a project called SWANsat or Super-Wide Area Network Satellite plans to do by the year 2011.

Posted by: structured cabling resume sample | February 21, 2015 at 11:38 PM

With the advance innovation in the last 5 to seven years, AV jobs demonstrate development and also is forecast to continue its above average development.

Posted by: audio visual technician jobs chicago | February 22, 2015 at 05:31 AM

Information Facility Managers will find that Boston provides a remarkable pay rate, one which goes beyond the nationwide average by 37 percent.

Posted by: data center manager jobs nj | February 26, 2015 at 04:03 AM

There is certainly a lot to find out about this subject. I love all of the points you made.

Posted by: taking surveys for money | February 26, 2015 at 07:30 AM

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates. I've been looking foor a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please lett me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

Posted by: taking surveys for money | February 26, 2015 at 01:28 PM

In the year 2009, the unemployment quote soared substantially causing lots of people shedding their jobs.

Posted by: cctv jobs in dubai | March 05, 2015 at 04:14 AM

I am really loving the theme/design of your blog. Do you ever run into any internet browser compatibility problems? A small number of my blog audience have complained about my blog not working correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any solutions to help fix this issue?

Posted by: ofertas moviles | March 06, 2015 at 03:54 PM

ATEK Communications, a tried and tested data contractor could offer you with a total set of structured cabling setup solutions.

Posted by: cabling contractors cincinnati | March 07, 2015 at 11:20 PM

Its such as you read my thoughts! You appear to understand a lot about this, such as you wrote the ebook in it or something. I think that you just could do with a few % to drive the message home a bit, but instead of that, this is excellent blog. A fantastic read. I'll definitely be back.

Posted by: drunk driving wikipedia dallas tx | March 08, 2015 at 05:45 AM

If your family enjoys camping, you can even extend your visit over a weekend and set up tents along the way. Ignoring some of these rules will just make you look like a jerk and possibly leave you humiliated. If you own a centrifugal juicer and are annoyed by the foaming and the clogging switch to a masticating juicer.

Posted by: http://www.altamash.edu.pk/ | March 10, 2015 at 12:08 AM

Pimms is Cap Jaluca's award winning restaurant and holds its weight in ambiance and outstanding cuisine amongst the finest in the Caribbean. A good majority move down from the cold up north to our beautiful, white sandy beaches. In a new media driven world, people rely on search, their friends on social networks, and other online media channels to hear about things happening in the digital world.

Posted by: cuisinart juicer cje 1000 | March 10, 2015 at 04:26 AM

Just the other day, I went home for lunch to take my dog out for a little walk, and I met a very nice man who was driving around checking out the area where I live. Compared to most other masticating juicers on the market today, this machine has superb looks. A form of the herb licorice, called deglycyrrhizinated licorice (DGL), was explored for canker sores in a small study.

Posted by: black and decker citrus juicer | March 10, 2015 at 09:07 AM

These are workplace safety regulations to protect you against the risks of electrocution, explosions, arc flashes, electric shock and fire.

Posted by: fire alarm portland oregon | March 11, 2015 at 12:32 AM

The article you simply read was meant to correctly inform you on ideas you can use and steps you possibly can take to improve your resort booking experience.

Posted by: hotels in manila | March 12, 2015 at 11:53 AM

Very quickly this web page will be famous amid all blogging users, due to it's good articles or reviews

Posted by: Repair iphone Calgary | March 13, 2015 at 10:17 PM

So expertise is essential for this variety off investment.

Posted by: Forex Trading | March 14, 2015 at 01:18 AM

It's an awesome article in support of all the online viewers; they will take advantage from it I am sure.

Posted by: Calgary Painter | March 14, 2015 at 05:44 AM

Hotwire had 25 accommodations, Priceline had 158, and Travelocity's personal regular reservation system had 286 inns accessible.

Posted by: www.pumburi.com | March 14, 2015 at 06:12 AM

As an person, you can make a good quantity of money with the aid of them.

Posted by: paid surveys for cash | March 19, 2015 at 10:00 AM

Awesome blog! Do you have any recommendations for aspiring writers? I'm hoping to start my own blog soon but I'm a little lost on everything. Would you advise starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There are so many options out there that I'm totally confused .. Any ideas? Many thanks!

Posted by: hail damage roof inspection Redan | March 25, 2015 at 05:38 AM

Hello there, I found your blog by means of Google while searching for a comparable matter, your website got here up, it seems to be good. I have bookmarked it in my google bookmarks. Hello there, just changed into aware of your blog through Google, and located that it is really informative. I'm going to be careful for brussels. I will be grateful should you continue this in future. Many folks will likely be benefited from your writing. Cheers!

Posted by: roof damage from storm Dunwoody | March 25, 2015 at 04:23 PM

Hey There. I found your blog the use of msn. That is a very neatly written article. I will make sure to bookmark it and return to read extra of your helpful info. Thank you for the post. I will certainly return.

Posted by: marijuana | March 28, 2015 at 08:16 AM

bookmarked!!, I really like your web site!

Posted by: free music downloads | April 03, 2015 at 04:47 PM

My brother suggested I might like this web site. He was entirely right. This post actually made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this info! Thanks!

Posted by: login match.com | April 06, 2015 at 09:57 PM

Thanks for the auspicious writeup. It in fact used to be a amusement account it. Glance complex to more delivered agreeable from you! However, how can we keep up a correspondence?

Posted by: foreign currency trading | April 13, 2015 at 09:05 PM

The Bureau of Labor Statistics predicts that employment progress in the U.S. economy will occur at a median price of 14 percent between 2010 and 2020.

Posted by: fire alarm jobs colorado | April 24, 2015 at 02:21 AM

There's certainly a lot to know about this issue. I love all of the points you made.

Posted by: Calgary Painting contractor | April 25, 2015 at 10:10 PM

With our hacks and cheats or other software games are very shorter and easier.

Posted by: Monkey King Thieves cheats without survey | April 29, 2015 at 08:34 AM

This is very interesting, You are a very skilled blogger. I've joined your rss feed and look forward to seeking more of your excellent post. Also, I have shared your website in my social networks!

Posted by: Game of War - Fire Age Hack Cheats Tool | May 28, 2015 at 12:49 AM

If some one wishes to be updated with most up-to-date technologies therefore he must be go to see this web page and be up to date all the time.

Posted by: Emerson | June 01, 2015 at 04:42 AM

Individuals are hired to change into Boston firefighters from an inventory offered by the Commonwealth of Massachusetts.

Posted by: Fire Alarm Technician Jobs in Houston Texas - Structured ... | June 04, 2015 at 05:34 PM

Brain games are activities that are designed to stimulate your mind with a variety of different skills. The result is a dart that is 100% smaller than a brass dart of comparable weight. The only disadvantage is that you can get viruses or find a game unsuitable for a kid.

Posted by: Moviestarplanet Hack Nl | June 09, 2015 at 10:54 PM

In the climax of both films, the characters witness the explosion of alien planets, implying Earth's possible fate.

Posted by: Invasion hacker | June 16, 2015 at 09:59 PM

You need to take part in a contest for one of the most useful sites on the internet. I'm going to recommend this site!

Posted by: mn seo | August 04, 2015 at 02:38 AM

A person essentially assist to make severely posts I might state. That is the first time I frequented your web page and to this point? I amazed with the research you made to create this particular publish incredible. Excellent job!

Posted by: http://xoops.arix01.jp/userinfo.php?uid=736830 | September 10, 2015 at 03:43 PM

Hey just wanted to give you a quick heads up. The text in your content seem to be running off the screen in Internet explorer. I'm not sure if this is a format issue or something to do with web browser compatibility but I thought I'd post to let you know. The design and style look great though! Hope you get the problem resolved soon. Thanks

Posted by: sbothai | September 16, 2015 at 04:29 AM

Click the link for that section of Backpage that you desire to post to, then select the subcategory that you simply is most appropriate to your post and click on the location that best corresponds along with your location.

Posted by: craigslist united states | September 23, 2015 at 09:50 AM

This gaming app since hack shadow fight 2 ios no jailbreak no survey working 100 it is going crazy over the web, run business applications.

Posted by: shadow fight 2 hack | September 25, 2015 at 04:59 AM

This commerce actually requires broad job variations as Plumbing Jobs are wanted and primary even in simple constructions.

Posted by: plumbing jobs in kent | September 29, 2015 at 12:32 AM

Each of them has a different function according to the intensity of the misspelled keywords. Two: Research different services - Assuming that you are going to hire someone to do it for you, the next step is to research as many different services as possible. Auro - IN has a strong team that is built on the delivery of outstanding campaign results, customer service and appreciation, and high levels of technical capabilities and values. You have to take price quotes from different SEO companies locally and internationally.

Posted by: http://club.xihaiannews.com | February 04, 2016 at 11:57 PM

Although being aware of keyword percentages is a good idea, it is more important that content be relevant and useful to the visitor. Improving Site Structure - This second part tells you how to properly structure URLs. I am hoping to show you that I can help you achieve top rankings in the sites like I have for all my other clients. A guy named Alan Emtage, a student at the University of Mc - Gill, developed the first search engine for the Internet in 1990.

Posted by: heating repair, | February 05, 2016 at 02:37 AM

Get testimonials from the clients you already worked with, about your work and experiences. The process of SEO is the series of steps that are undertaken to ensure that a website is visible among internet users to an optimal level. Unlike TV, radio and other traditional marketing channels that need big budgets to be effective, SEO can be cost effective. Eventbrite is an online party-planning tool with KISS (Keep It Simple Stupid) design so it is usually a top rated choice among event planners (organizers).

Posted by: http://howtolearnforexnow.com/ | February 06, 2016 at 09:43 AM

'Are people really searching online for my product or services'. When Page - Rank was patented the patent was assigned to Stanford University. Auro - IN has a strong team that is built on the delivery of outstanding campaign results, customer service and appreciation, and high levels of technical capabilities and values. Further the sites whose ranking using the search engines is good will attract potential clients, which results to mores sales.

Posted by: www.Seththomasproject.com | February 06, 2016 at 10:09 AM

Nowadays, the conditions for your website to be ranked high in the search engine results are based on the search engine optimization techniques that you decide to use. So what are you going to put in their search box is "website optimization tips". Forgetting to write for an audience is one of the biggest mistakes that bloggers make. A reputable SEO company won't have any qualms about connecting potential clients with former ones.

Posted by: homes for sale bethesda md | February 08, 2016 at 05:28 AM

I'm having fun with the comments

Posted by: manual da hipertrofia | November 22, 2016 at 09:53 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/41088/47948559

Listed below are links to weblogs that reference 英語って難しいよね (又は、英語の学び方について):

« 和魂と洋才とアメリカンドリーム | Main | 奨学金の最適デザイン »